čtvrtek 19. prosince 2013

ARÉNA SMRTI*

AUTOR: Suzanne Collins
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: The Hunger Games
SÉRIE: Hunger Games
DÍL: 1/3
POČET STRAN: 328

Suzanne Collins je americká autorka známá svou trilogií Hunger Games, již dříve však sepsala sérii s názvem Underworld Chronicles, která má pět dílů.
Námět na Hunger Games ji prý napadl v okamžiku, kdy přepínala televizi mezi různými reality show a událostmi z války v Iráku. Ihned po dokončení knihy podepsala smlouvu na trilogii, která byla tak úspěšná, že se prodala i filmová práva. Momentálně je v kinech druhý díl, na pokračováních se pracuje.

Celé tři díly Hunger Games se odehrávají ve smyšlené zemi jménem Panem, která se rozkládá na zbytcích Severní Ameriky. Země je rozdělena do dvanácti chudých krajů a Kapitolu, který prakticky ovládá celý Panem. Rebelie proti Kapitolu se pochopitelně několikrát projevila, byla však vždy potlačena a jako připomínku toho, že Kapitol má nade všemi moc, se každoročně konají Hladové hry.
Hladových her se účastní děti od 12 do 18 let, z každého kraje je vždy náhodně vylosována dívka a chlapec. Všechny děti se poté setkají v aréně, kde musí čelit nejen tomu, co si pro ně tvůrci her připravili, ale také ostatním protihráčům, kteří se je snaží zabít. Vítěz totiž může být jen jeden.

Příběh sleduje život mladé Katniss, která žije ve Dvanáctém kraji se svou sestrou a matkou. Přežívají prakticky ze dne na den, jídlo musí Katniss opatřovat v lese, kam je vstup zakázán a za porušení tohoto pravidla by dostala krutý trest. Jednoho dne je však její sestra vybrána pro Hladové hry. Pro Katniss je rodina prioritou, proto se dobrovolně hlásí na místo své sestry a musí tak bojovat o svůj život v aréně.

Hunger games jsem četla již dávno, ale ten zážitek, který jsem ze čtení měla, jsem si chtěla zopakovat, proto jsem začala číst celou trilogii znovu. První díl je jedna z mých nejoblíbenějších knih a i při druhém čtení jsem z toho měla silný zážitek.

Dystopický příběh se odehrává v bývalé Severní Americe, ale zemi jménem Panem si dokáži představit téměř kdekoliv. Blíže neurčená budoucnost, ve které Katniss žije, je plná protikladů. Na rozdíl od našeho světa je mnohem více technicky vyspělá, společenská situace je mnohem horší. Celá země je pod nadvládou Kapitolu, kde se lidé mají dobře. Jenže ostatní kraje jsou na tom bídně, lidé denně umírají kvůli nedostatku potravy.
Člověk by řekl, že lidé z dvanácti krajů by se dokázali vzbouřit tak silně, že by Kapitol přemohli, avšak nikdy se jim to nepovedlo. A jako trest pak byly vymyšleny Hladové hry, kde se mladí lidé navzájem zabíjejí. Pro mě je tahle skutečnost naprosto děsivá, na jednu stranu jsou Hry hrozně zajímavé, jsem jimi okouzlená.

Hlavní postavou je Katniss Everdeen, která v Hladových hrách původně vůbec neměla účinkovat. Vylosována byla její dvanáctiletá sestra, Katniss však nemohla dopustit, aby se její jediný sourozenec pohyboval mezi dalšími soutěžícími, kteří byli vybráni z jiných krajů. Přiznejme si to, takové mladé slabé děvčátko by nemělo skoro žádnou šanci. To, že se Katniss přihlásila místo ní, je opravdu obdivuhodné, ale chápu její rozhodnutí, na jejím místě bych udělala to samé.
Katniss je báječná hlavní hrdinka. Není přecitlivělá, nepláče nad svým životem, její emoce jsou většinou hrozně smíšené, já sama jí podle nich nedokáži odhadnout. Občas mě tenhle její emocionální zmatek štval, protože jednu chvíli se cítí takhle a podruhé naprosto opačně. Ale tenhle zmatek má jednoduché vysvětlení – Katniss nemůže v Hladových hrách nikomu věřit. Autorka příběhu z ní však neudělala dalšího "obyčejného" splátce, který myslí jen na sebe, Katniss totiž není sobecká!

Peeta je druhý splátce, který byl vybrán z Dvanáctého kraje. Je to syn pekaře a jeho silnou stránkou je pečení chleba, zdobení dortů a zvedání pytlů s moukou. Katniss oproti němu dokáže zacházet se zbraněmi, protože musí každý den obstarávat jídlo pro svou rodinu. Peeta je více emotivní než Katniss, to se mi na něm líbí. Nesmíte si ale představovat, že je to nějaký přecitlivělý klučina, který neustále pláče, tak to vůbec není.
Peeta je podle mě velmi komplikovaný, jenže kniha je napsána z pohledu Katniss, takže prakticky nemáme šanci poznat ho jinak než jak ho vidí ona. Je tedy na každém čtenáři, jak si Katnissiny názory přebere a jak si Peetu oblíbí.

V knize je trochu naznačen i milostný trojúhelník. Ale neobracejte hned oči vzhůru. Vůbec to není hlavní téma, příběh se přímo trojúhelníku příliš nevěnuje. Pokud si dobře pamatuji, ve filmu je to prakticky hlavní téma, kterým se snad snaží zastínit fakt, že zavřou mladé lidi do arény, aby se zabíjeli.
Do trojúhelníku patří Peeta, Katniss a také Hurikán/Gale – přítel Katniss, se kterým chodí denně lovit zvěř do lesa, ale Katniss si není jistá svými (milostnými) city k němu. Já sama Hurikána v knihách příliš nemusím, v prvním díle s v mnoho scénách neobjevuje, a když už, tak na mě nepůsobí tolik jako Peeta. Navíc překlad jména Gale na Hurikán mi rve uši.

Jelikož je to trilogie, v hlavní roli s Katniss, nejspíš tušíte, jak jí to v aréně dopadne. Jsem ale ráda za konec, který možná není nečekaný, ale autorka si s ním slušně poradila. Navíc jsem ráda, že jí třeba nenapadlo vylosovat do her Katniss spolu s Hurikánem, protože takováhle "náhoda" by mohla zničit celý další zážitek ze čtení.
Já dávám prvnímu dílu pět hvězdiček z pěti, protože si to zaslouží. Na knize není prakticky nic, co by mi vadilo. Tedy až na ten překlad jména Gale, to je zlo.

*Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment.

2 komentáře:

  1. Taky se mi nelíbí jméno Hurikán ;) Ale stejně se mi líbí víc než Peeta :) A navíc je to moje nejoblíbenější dysopie :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teď nevím, jestli se ti nelíbí jméno Peeta nebo celý Peeta :D Hunger games je i moje nejoblíbenější dystopie! :)

      Vymazat

Těším se na váš komentář! :)