pátek 24. ledna 2014

PÝCHA A PŘEMLOUVÁNÍ

AUTOR: Jane Austen
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Persuasion
POČET STRAN: 310

Jane Austenovou snad není nutné představovat. Její romány, ve kterých zachycuje hlavně život venkovských vyšších vrstev, se vydávají dodnes. Kniha Pýcha a přemlouvání (nebo také Anna Elliotová) byla vydána až po její smrti.

Anna Elliotová bývala zasnoubena s kapitánem Wentworthem. Její pyšná rodina jí však přesvědčila, aby nabídku k sňatku odmítla. Celých osm let Anna svého činu litovala, teď se s kapitánem znovu setkává a je si vědoma toho, že city k němu jí nikdy neopustily.

Někteří z vás si již mohli všimnout, že určité knihy Jane Austenové jsou pro mě srdcové záležitosti, a že je řadím k mým úplně nejoblíbenějším. Jediná kniha, která mi od autorky nesedla, je Rozum a cit, které jsem dala dvě šance, ale ani jednou mě nepřesvědčila. Kvůli téhle výjimce jsem se bála, že se mi nebude líbit ani Pýcha a přemlouvání, ale nakonec knihu vracím do poličky jen nerada.

Kniha má stejně vystavěný příběh jako ostatní romány Austenové. Hlavní postavou je žena, jejíž hlavní cíl je se dobře provdat a zabezpečit se tak na celý život. Hrdinky mají většinou svého vyvoleného neustále před očima a Anna Elliotová je na tom stejně. Kdyby nebyla autorkou Jane, je mi jasné, že číst několik knih prakticky se stejným tématem a výstavbou by mě vůbec nebavilo.

Annu Elliotovou jsem si ihned na začátku velice oblíbila. Není dokonalá, ale je to hodná, milující a spravedlivá žena. Její rodina je pyšná a narcistická, Anna je k nim ale v naprostém protikladu. Austenová vždy dokáže skvěle vykreslit hodnoty, kterých si jednotlivé postavy nejvíc váží. Osobně jsem nechápala, jak by někdo mohl takovou rodinu snést, obdivuji však Annu, že drží jazyk za zuby.

Kdo se stane Anny manželem je prakticky jasné již od třetí kapitoly. Anna totiž byla a vlastně stále je zamilovaná do kapitána Wentworthe, kterého však odmítla kvůli své rodině, jelikož nikdo nebyl spokojen s jeho postavením. O osm let se znovu setkávají, ale v průběhu knihy si nedávají najevo, jak se k sobě cítí. U Anny to však čtenář pozná sám, u kapitána si musí všímat náznaků nebo doufat.

Myslím si, že osm let je skutečně dlouhá doba, ale Jane byla romantička, která nejspíš věřila, že láska takovou dobu dokáže přetrpět. Wentworth je zhruba tak dokonalý jako pan Darcy, takže já sama se do něho zamilovala.

Pýcha a přemlouvání je skutečná klasika, ve které sice nenajdete žádnou velkou akci a na začátku se asi ztratíte v ohromném počtu postav (mají často stejná jména, ugh), ale i tak se vám jistě bude příběh líbit, zvlášť pokud jste už od autorky něco četli :)

5 komentářů:

  1. Od Austenové jsem četla Pýchu a předsudek a Rozum a cit. Pýcha a předsudek se mi vážně moc líbila, řadím ji ke své nejoblíbenější klasice. :) Rozum a cit nebylo špatné. :) Hrozně ráda bych si dál přečetla Emmu a právě Pýchu a přemlouvání, myslím, že tyhle by se mi mohly vážně líbit. Tak snad se k nim opravdu dostanu, aspoň třeba v létě, jop. :) Já mám celkově prostě ráda, jak je Austenová tak krásně romantická, jak jsou ti její mužští protagonisté úžasní gentlemani, to se dneska už tak nevidí. :D A prostě... Kdybych měla vybrat nejlepšího romantického autora, tak určitě Austenovou. :D :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já určitě časem přečtu všechny její knihy, protože jak říkáš, na Austenovou v tomhle nikdo nemá. Já si ráda představuju, jak žiji v té době a jediná moje starost je, koho si vezmu :D

      Vymazat
  2. Ty jo, musím si od Austenové něco přečíst, stydím se, že ještě nic!
    Krásná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to musíš! :) Doporučuji začít Pýchou a předsudkem.

      Vymazat
  3. Krásná recenze. Mám doma tuto verzi i Annu Eliotovou :D Netušila jsem, že to je jedna a ta samá kniha. Doufám, že si ji stihnu přečíst už tento měsíc. Já od Jane četla prozatím jen Pýchu a předsudek, která se mi neskutečně líbila.

    OdpovědětVymazat

Těším se na váš komentář! :)