sobota 18. ledna 2014

ZAKLETÁ

AUTOR: Orson Scott Card
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Enchantment
POČET STRAN: 432

Orson Scott Card je americký spisovatel, jehož nevýznamnější díla spadají do žánrů fantasy a science fiction. Je autorem několika sérií (například známá Enderova sága), rád také předělává původní díla – příkladem je právě Zakletá nebo kniha Hamlet's Father, která je retellingem Shakespearova Hamleta.

Ivan Smetskij je asi desetiletý kluk, když poprvé v lese vidí spící princeznu, kterou střeží příšera. Je ale ještě malý chlapec, kterému tak trochu chybí odvaha, takže na několik let nechává princeznu napospas jejímu osudu. Přesto Ivan nedokáže zapomenout na to, co viděl, a po několika letech se znovu vydává na místo, aby se přesvědčil, že si nic nevymýšlí.

Jestliže se vám na první pohled zdá, že jde o slabou předělávku Šípkové Růženky, tak na druhý pohled poznáte, že to tak vůbec není. Originální pohádku sice neznám dokonale, ale i tak mi přijde, že autor z ní používá jen některé motivy. Bylo moc hezké se po letech vrátit k oblíbené pohádce, která mě ovšem bavila víc než ta původní, jelikož tahle je skvěle předělaná pro dospělé. Nečekejte tedy, že se do sebe princ a princezna ihned zamilují a budou žít šťastně až do konce, tahle kniha není příběhem o lásce.


Hlavní postavou je Ivan Smetskij, se kterým se čtenář poprvé setkává, když je mu asi deset let. Už v té době je to chytrý kluk, který čirou náhodou objeví v lese spící princeznu. Zrovna se ale s rodiči stěhuje na jiný kontinent a jelikož je malý a vyděšený, princezna se musí ještě pár let prospat. V tomhle okamžiku, kdy Ivan poprvé odchází od začarované ženy, se kniha přetočí o mnoho let dopředu. A to je dobře, protože mě stejně zajímá jen to, co se stane s princeznou. Ivanovo dospívání je tedy krásně shrnuté do pár řádků.

Ivan je taková hlavní postava, která mě neurazí, ale ani nenadchne. Nemá žádné speciální kvality, které by přiměly čtenáře k jejich zapamatování, je prostě normální. Říkala jsem si, že tak to nejspíš autor zamýšlel. Jenže všechny postavy jsou takové nedodělané, to určitě schválně není. Na Ivanovi je zajímavé leda to, jak ho život připravoval k tomu, aby dokázal porazit příšeru a osvobodit princeznu, aniž by si toho byl vědom. A popravdě, kolik princů zachránilo spanilé dívky běháním?


Princezna Katerina je žena čestná a loajální, celou dobu se jen snaží ochránit svou zemi před Babou Jagou. Klidně vám ale můžu říct, jak mě na začátku pěkně štvala. Jeden by řekl, že bude vděčná za záchranu, a ne že se hned rozčílí na Ivana kvůli jeho vzhledu a chování. Autor však dává dost jasně najevo, že to není jen Katerina, ale celá její země, kdo Ivana nesnáší, protože moderní kluk prostě nikdy nezapadne do desátého století. I Katerina si zacestuje časem a ocitne se ve 20. století, její pobyt je však mnohem snazší než ten Ivanův, to mi přišlo hrozně nespravedlivé.


Jak jsem řekla, princ a princezna se do sebe ihned nezamilují. Čekala jsem, jak se jejich vztah bude hezky vyvíjet, budou se poznávat. Jenže jsem se hluboce zmýlila. Přišlo mi, že za celou dobu na sebe ti dva promluvili maximálně pětkrát, a to mi rozhodně nepřijde dostatečné. Katerina celou dobu Ivanem pohrdá a pak bum, najednou ho miluje. Tohle mě docela zklamalo.

Celá kniha má naprosto fantastický námět, nad kterým jsem nestačila žasnout. Postavy sice postrádají něco hlubšího, ale osobně mi to zas tak nevadí. Líbilo se mi, jak se míchaly moderní věci se staršími prvky. Příběh je také hezky proložen pohledy ihned několika lidí, některé kapitoly jsou dokonce věnovány jen Babě Jaze, která je hlavním padouchem v tomto příběhu.

Na Goodreads má kniha hodnocení 3.88 a i u mě získává čtyři hvězdičky, protože si je zaslouží.

11 komentářů:

  1. Zakletá se mi celkem líbila, ale trochu mě zklamala. Všichni ji jen vychvalovali tak jsem na ni byla dost zvědavá.

    OdpovědětVymazat
  2. Mne sa námet moc páčil, na knihu som sa veľmi tešila, ale bolo to strašne nudné a nakoniec sa mi to vôbec nepáčilo... Takže podľa mňa je to hodnotenie na GR viac než dosť :D

    OdpovědětVymazat
  3. Na Zakletou si mě navnadila. Už se moc těším až jí budu mít v rukou a budu se moct začíst :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda! Pak dej vědět, jak se ti líbila :)

      Vymazat
  4. Proč mi celá recenze přišla jako spíše negativní? :D A pak vidím pět hvězdiček? :D Asi jsem divná. :D :) K samotné knize - už dřív jsem se na ni těšila a teď jsem na ni zvědavá ještě víc - přečetla jsem si od Carda Enderovu hru, což byla naprosto skvělá kniha, takže věřím, že ani Zakletá nebude špatná. A když se líbí i tobě, mohla by se líbit i mně. Tak uvidíme, jop. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já vždycky na to, co se mi líbí, píšu spíš negativní recenze, ale u knih, které mě tolik nevzaly, se vždy snažím najít něco dobrého, jako bych se snažila přesvědčit sama sebe :D Asi jsem divná spíš já, ale rozhodně to nedělám schválně! :D
      Na Enderovu hru se těším, i když se bojím, že zrovna to mi nesedne.

      Vymazat
  5. Super recenze :) Na tuhle knížku mám zálusk už dlouho a jsem na Ivana a na celý jejich vztah zvědavá :D

    OdpovědětVymazat
  6. Zakletá je jedinou knihou, kterou jsem rozečetla a nedočetla do konce. Nedokážu se prostě dostat přes ten začátek (cca 70 stránek), které mě strašně nebaví. Přijde mi to zdlouhavé, bez akce... no zkrátka mě to neoslovilo :) Třeba se to potom zlomí a je to super knížka, ale já nejsem schopná se do toho začíst :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jestli tě to utěší, tak kniha se nelíbila ani mojí mámě a ještě teď se jí občas vysmívá :D

      Vymazat
  7. Jé, já si až do dneška autora Zakleté nespojila s Enderovou hrou. Chystám se číst obojí a o to více se na to teď těším. =)

    OdpovědětVymazat

Těším se na váš komentář! :)