pondělí 3. února 2014

ČERNOBÍLÝ SVĚT

AUTOR: Kathryn Stockett
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: The Help
POČET STRAN: 408

Kathryn Stockett je americká autorka, která se narodila ve městě Jackson v Mississippi, kde se odehrává její román Černobílý svět. Na motiv příběhu byl v roce 2011 natočen film, na který se určitě podívejte, pokud se vám nechce číst kniha.

Černobílý svět je společenský román zasazený do 50. let 20. století, kdy se na americkém jihu stále řeší problém rasismu. Příběh je ukázán očima tři žen – dvě černé hospodyně, které se nechávají prakticky denně ponižovat bílými paničkami, a paní Skeeter, mladou běloškou, která se snaží napsat knihu o černých hospodyních, aby se lidé mohli podívat, jak je to být v jejich kůži.

Kapitoly v příběhu jsou rozděleny podle toho, kdo je vypráví. Jednou z vypravěček je paní Skeeter, která se snaží zachytit životy černých hospodyň do své knihy. Zpočátku se jí to nedaří, protože kdyby se přišlo na to, že hospodyně mluví o rodinách, kde slouží, nedopadlo by to pro ně vůbec dobře. Skeeter se ale nakonec podaří nápad zrealizovat, táhne se to celou knihou a je to velice pomalé.
Skeeter kromě knihy řeší i svůj osobní život, ve kterém se objevuje příšerná matka a pěkný přítel. Bavilo mě sledovat drobnosti z jejího života, jako například to, co zrovna čte, nebo jak se mění její city k muži.

Dalšími z vypravěčů jsou Minny a Aibileen, dvě černé hospodyně, obě úplně opačné. Aibileen je trpělivá a nechybí jí rozum, Minny je velice rázná a má prořízlou pusu, což jí často přivádí do problémů. Často jsem kroutila hlavou nad tím, do jakých situací se obě ženy dostávaly při konání své práce. Aibileen a Minny měly tvrdý život, který čtenáři ukáže, že nezáleží na barvě pleti, život je prostě krutý pro všechny. Nicméně i v téhle lince je příběh hodně pomalý.


Černobílý svět má hodně postav, já se prvních sto stran hodně těžko orientovala v jednotlivých rodinách. Autorka dala bílým paničkám naprosto hrozné vlastnosti a poté se je snažila polidštit tím, že se alespoň jednou zachovaly hezky. Tyhle ženy nemají vůbec nic na práci, přesto si ale najímají hospodyně, které pak mohou obviňovat z krádeží a poroučet jim, kde co mají uklidit. Já nestačila žasnout.

Celá kniha má naprosto skvělý námět, který rozhodně vede k zamyšlení. Jde ale o to, že mohla být kratší, některé pasáže byly zbytečné. Na čtivosti rozhodně nepřidává malinké písmo, které kdyby bylo větší, čtyř set stránková kniha by byla dvakrát taková. Líbilo se mi však, že se objevují i takové menší zajímavé příběhy, které mě nutily číst dál. Avšak celkově je průběh knihy velice nevýrazný.

Na konec jsem se těšila. Doufala jsem, že kniha Skeeter dokáže změnit situaci barevných, nějak ji ovlivnit. Prakticky celou dobu se řeší jen to, jak napíšou skvělou knihu, která otevře lidem oči, ale
nakonec jen pár lidí zkusilo změnit svůj přístup, tím to celkem končí. Já byla velice zklamaná, od konce jsem tedy čekala něco víc. Netvrdím, že to musel být happy end, rovnoprávnost pro všechny, ale třeba nějaká změna v rodinách, kde hospodyně pracují.

Líbí se mi, že je autorka natolik odvážná a pustila se do něčeho podobného. I když knize chybí jakákoliv akce, tak je krásně vykreslen složitý život černých lidí v té době, někteří lidé by se nad sebou měli ještě teď zamyslet.

2 komentáře:

  1. Tuhle knížku mám doma už asi rok a půl a stále jsem se k ní nedostala. Přitom bych si ji chtěla vážně moc přečíst. Tedy, pořídila jsem si ji hlavně kvůli filmu, který byl naprosto skvělý. Tak jsem se chtěla zeptat - viděla jsi film? A pokud ano, jak moc má společného s knížkou? Myslíš, že se mi bude kniha líbit, když se mi líbil ten film? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Film jsem viděla ihned jak vyšel a popravdě si ho nijak živě nevybavuji. Nicméně hlavně kvůli němu jsem si nejspíš přidala knihu do to-read listu, takže buď se mi to hodně líbilo a nebo jsem to chtěla porovnat :D Jako ta kniha není špatná, myslím, že v ní budou daleko lepší detaily než co dali do filmu, ale musíš se donutit číst a číst, protože já měla občas chuť knihu odložit a vím jak by to dopadlo (půl roku by se mi válela rozečtená na nočnim stolku jako Střet králů).

      Vymazat

Těším se na váš komentář! :)