úterý 18. února 2014

MATYLDA

AUTOR: Roald Dahl
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Matilda
POČET STRAN: 240

Roald Dahl byl britský spisovatel, který psal knihy pro děti i pro dospělé. Mezi jeho nejznámější díla patří právě Matylda, ale také Karlík a továrna na čokoládu. Zajímavé je, že dětské knihy začal psát až poté, co si pořídil vlastní děti.

Matylda je neobyčejně chytré pětileté děvče, které se bohužel narodilo do špatné rodiny. Její rodiče jsou velice omezení a neustále Matyldě říkají, jak je hloupá. Ve skutečnosti je Matylda velice inteligentní, svým rozumem předčí kdejakého dospělého člověka.

Tento dětský příběh jsem si chtěla přečíst z jednoho prostého důvodu – Matylda je již v pěti letech nadšená čtenářka, která miluje takové velikány, jako je Dickens nebo Tolkien. Ze začátku mi přišlo opravdu nepravděpodobné, že by se tak malé dítě pustilo do čtení něčeho tak složitého. Později se však ukázalo, jak je Matylda schopná nejen ve čtení, ale také v psaní a násobení. Je to takový malý génius.
Matylda je možná chytrá, na první pohled to však není vidět. Není pyšná ani sebevědomá, je to vlastně normální holčička, to je na ní to nejlepší.

Matyldina rodina je pochopitelně vykreslená tak, aby každému malému dítěti, které tuto knihu otevře, připadala příšerná. Překvapil mě například pan Kazisvět (otec Matyldy), který své dceři docela brutálně nadával a opravdu zle s ní zacházel. Matka nebyla o nic lepší. Na malé dítě by to mohlo působit, jako že snášet nadávky od rodičů je naprosto normální, což ve skutečnosti není pravda.
Matylda se proti rodičům snaží bránit různými malými tresty, které vždy její rodiče na pár dní uklidní. I přes to, že už dávno nejsem dítě (nebudeme teď brát v úvahu to, že se tak stále chovám), jsem se mnohdy nasmála při tom, co Matylda vymyslela.


Matyldě to ve škole samozřejmě velice šlo. Líbilo se mi, že i když její spolužáci věděli o její inteligenci, chovali se k ní přátelsky. Nekoukali se na ní jako na zrůdu, ani nebyli naštvaní, že je chytřejší. Tak přesně by to mělo v životě být, bohužel čím jsem starší, tím víc si uvědomuji, že takhle přemýšlejí pouze malé děti.

Poněkud zvláštní přátelství navázala Matylda se svou učitelkou slečnou Dobrotovou, která se mi ze začátku zdála trochu drsná. Nakonec se však ukázalo, že si sama prožila hrozné věci, proto se její občasné náladovosti ani nedivím.

Tenhle příběh je vážně dobrý, pro děti ve věku 9 let vyloženě perfektní. Trochu mě mrzí, že jsem se s knihou nesetkala o deset let dřív, možná by mi pomohla uvědomit si několik věcí (třeba to, že není divné, když mám nos neustále v knihách).

2 komentáře:

  1. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat
  2. Omlouvám se, zase se mi omylem podařilo smazat komentář.
    Tady je:

    Zuzana Ľudviková přidal(a) nový komentář k vašemu příspěvku "MATYLDA":

    Matilda je úžasná kniha (v rámci nižších vekových kategórií). Ja som ju dostala asi v desiatich na narodeniny a hneď štyrikrát od rôznych rodinných príslušníkov, vraj som im ju pripomínala (to vážne? :D) takže som to nejak rozdala.
    Matildu som si obľúbila hneď, akurát by som si ju chcela prečítať znova, tentoraz ako o trochu staršia a vrátiť sa do tých čias. :-) uvidíme.
    P.S. veľmi pekný blog, jednoduchosť je najkrajšia :) ja sa tým riadim tiež.

    OdpovědětVymazat

Těším se na váš komentář! :)