sobota 26. dubna 2014

CO DĚLAT, KDYŽ MÁTE ČTECÍ KRIZI

Čas od času se mi stává, že se do žádné knihy nemůžu začíst, myšlenky mi poletují a na příběh se vůbec nemůžu soustředit. Chci vám ukázat, jakým způsobem se takovéhle krize zbavuji. V žádném případě netvrdím, že stejné metody budou platit i na vás, ale budu ráda, když mi do komentářů napíšete, co v případě čtecí krize děláte vy :)



1. PROLISTUJTE SI PÁR STRÁNEK KNIŽNÍCH TUMBLRŮ
Pomáhá mi, když vidím různé fotky knížek, fanart k nejrůznějším příběhům a citáty na tumblr. Z nevysvětlitelného důvodu mě to vždycky donutí otevřít knihu, přestože se mi do ní třeba zrovna nechce. Na internetu je tisíc takových stránek, můžete najít blogy o všemožných knihách nebo zaměřené přímo jen na jednu knihu/sérii.
DOPORUČUJI: Kiss a Bookworm, I freakin love books
NEDOPORUČUJI: Infinite scrolling na blozích. Je to zlo, které vás přiváže k počítači a vy se místo čtení budete několik hodin dívat na obrázky knížek.

2. ODDECHOVÉ KNIHY
Štítkem oddechové knihy označuji příběhy, u kterých nemusím vůbec myslet. Zapomeňte na detektivky a psychologické romány, raději sáhněte po contemporary. Tenhle trik pro mě zabírá i když mám u postele hromádku rozečtených knih, oddechovka mě totiž vždycky vrátí ke čtení a dočítání mi pak vůbec nevadí.
DOPORUČUJI: Fangirl, Eleanor & Park, Hvězdy nám nepřály

3. POSLOUCHEJTE PŘI ČTENÍ HUDBU
Ráda při čtení poslouchám hudbu, protože pak mám jistotu, že se moje myšlenky soustředí jen a jen na příběh. Před čtením si udělejte playlist nebo si nějaký najděte, na internetu je toho tuna (třeba na 8tracks najdete skvělé playlisty, které někdo vytvořil přímo k určitým knihám).
DOPORUČUJI: Já jsem momentálně závislá na knize Eleanor & Park, takže poslouchám playlisty k téhle knize vytvořené Rainbow Rowell (spotify).

flickr.com/photos/juanpoh/
4. UDĚLEJTE SI SEZNAM 
Miluji seznamy a plánování, na každý měsíc si vždy přibližně sepíšu, co bych zrovna měla a chtěla přečíst. Samozřejmě se to vždycky nepodaří, ale to, že si můžu odškrtávat položky, mě uklidňuje a nutí mě číst další a další knihy, aby byl seznam celý poškrtaný :)

5. ZAPISUJTE SI SVOJE MYŠLENKY
Zjistila jsem, že mi velice pomáhá zapisovat si myšlenky a postřehy ke knihám přímo při čtení. Pomůžou mi při psaní recenzí, a když se k zápiskům vrátím po delší době, částečně se mi vybaví pocity, které jsem při čtení knihy měla (a to mě zase nutí jít číst, abych ty pocity znovu zažila). Můžete si vypisovat zajímavé citáty nebo slova, zmíněné písničky nebo filmy, prostě cokoliv.

6. ČTĚTE KAŽDÝ DEN
Občas mám vážně krizi, že několik dní nepřečtu ani stránku, jenže právě kvůli tomu se mi pak ke čtení špatně vrací. Čtení každý den může pomoci hlavně nečtenářům, kteří třeba musí přečíst něco povinně do školy. Sedněte si každý den na hodinu ke knize, postupně se z toho stane rutina, do příběhu se brzy začtete a na vaší čtecí hodinku se budete těšit.

28 komentářů:

  1. Moc pěkný článek!! Mám to skoro stejný jako ty, hlavně to první a druhé. To první dělám spíš tak že se začnu koukat na knižní videa a vždycky si pak hned chci pustit do nějaké knihy :)).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kde koukáš na knižní videa? Nebo myslíš video recenze? :)

      Vymazat
    2. No myslím nějak všechny videa :). hlavně od Rodaw, ty mi hodně pomáhají :)).

      Vymazat
  2. Hezký článek, i když jsem ještě asi krizi neměla :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Já jsem si předtím ke čtení pouštěla soundtracky na yt:D Vždycky k tomu dílu, co jsem četla, vyloženě soundtrack z filmu :D Taky zajímavý :D
    Ale jinak se mi šíleně zalíbila myšlenka zapisování si pocitů apod. :) Uvidíme, třeba začnu praktikovat s další knihou :D Anebo jen s další knihou, která se mi bude líbit... Anebo si udělat nějakej bloček s citátama z knih :D Hmm :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. *při čtení HP pouštěla (...)

      Vymazat
    2. Soundtracky z HP filmů jsou naprosto geniální!
      Jinak já si všechno, co přečtu, zapisuji do zvláštního sešitu, kam si pod název knihy vždy vypisuji oblíbené citáty, které jsem si při čtení založila lepícími papírky. Určitě na to bude brzy článek :)

      Vymazat
    3. dobře, to se těším :D
      jinak čtecí krize teda nemám no :D ale měla jsem takový naprosto šílený období, kdy jsem hrozně dlouho nečetla :D ono se to nějak zlomilo tenkrát ve třeťáku a od té doby čtu permanentně vkuse :D wow, to už je tak dlouho, ten třeťák :D (ale i na vejšce se dá číst :D správnej knihomol si čas udělá vždy :DD)

      Vymazat
  4. To sú užitočné rady 8) Ja hudbu pri čítaní nemôžem počúvať, lebo sa neviem potom sústrediť na príbeh 8D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem dřív musela mít při čtení naprosté ticho, teď mi to příliš nevyhovuje. Ale musím poslouchat něco neznámého, protože jinak to dopadá tak, že si místo čtení zpívám :D

      Vymazat
  5. O těch knižních playlistech slyším poprvé. :) Já mám teď čtecí krizi. Nedovolím si s čistým svědomím číst, když vím, že maturuju a měla bych ten čas využít na učení. Na to nepomůže ani jeden z bodů. :D :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na učení rady nemám, sama jsem v tom naprosto hrozná! :D

      Vymazat
    2. Tak tohle znám a na to žádná rada není. Když mám zkouškové nebo bych prostě měla dělat něco do školy, tak neexistuje, že si v klidu lehnu s knížkou. Jsem tak nervózní že si to čtení vůbec neužiju a celou dobu myslím na to jak bych měla dělat něco jinýho.

      Vymazat
  6. Ja hudbu pri čítaní nemôžem mať pustenú. Mňa to namiesto ukľudnenia ruší. Neviem prečo, ale jednoducho sa neviem sústrediť. :)
    Pri čítaní si obvykle zvyknem robiť poznámky, hlavne citáty, ako si napísala, lepšie sa píšu potom recenzie. ;)
    Pekný článok.

    OdpovědětVymazat
  7. Čtecí krize nesnáším. :D Ale většinou tomu prostě nechám volný průběh a místo čtení se věnuji sledování seriálů, které jsem do té doby zanedbávala. Nakonec se mi vždycky chuť do čtení vrátí. :)
    Nicméně je pravda, že se v době čtecí krize snažím číst něco více oddechového, ale v mém případě to jsou nejčastěji urbanky. :)
    A ten seznam mám tak trochu taky - knížky si často půjčuji z knihovny, tak je čtu podle toho, kdy je musím vrátit, jop. :D :)
    Myšlenky jsem si nikdy nezapisovala, ale mám v plánu to jednou zkusit. To samé se týká různých hlášek a tak, jop. :)
    Mimochodem mě čím dál víc lákáš na Eleanor a Parka, takže je dost možné, že se do toho brzo vrhnu. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eleanor & Park je teď moje oblíbená kniha, nemůžu na to přestat myslet, i když jsem to už dávno dočetla. (Hned jsem si šla objednat další knihu od Rainbow.) Nějak ale nemůžu sepsat recenzi, bojím se, že to napíšu strašně a nikdo si tu knihu nebude chtít přečíst. Drama :D

      Vymazat
    2. Normálně mám chuť se do ní hned pustit, když ji mám v té čtečce. :D Ale teď na ni nemám moc času... Uf, dilema. :D A já bych si recenzi ráda přečetla. :) Já se plánuji časem pustit i do Attachments a moc se těším, až vyjde Landline. :) Mám v plánu se po knížkách od Rainbow podívat v Anglii, až tam v červnu budu a doufám, že nějakou seženu. :)

      Vymazat
    3. Právě Attachments jsem si objednala, i když se trochu bojím, že to nebude tak skvělé jako Eleanor a Fangirl, stejně se na to moc těším. O Landline mi ani nemluv! Autorka sebou musí hodit a psát víc, já jí asi miluju :D :)
      Jé, Anglii ti závidím! :)

      Vymazat
  8. Ahoj ! :) Jmenuji se Lucia a tvůj blog jsem si zamilovala<3 Založila jsem si blog,píšu nějaké ty recenze a chtěla bych tě požádat o shlédnutí blogu a případný komentář s názory. Moc děkuji:)

    www.crazynewdays.blog.cz

    P.S. Děkuji za článek ! Pomohl mi. Občas se mi tohle stává.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Podívám se, ale příště si tu reklamu odpusť, nemám tohle ráda. Raději nechej někde hezký a smysluplný komentář týkající se obsahu článku, já se vždycky dívám, kdo mi píše a blog navštívím z vlastní vůle.

      Vymazat
    2. Ahoj, myslím, že to nemyslíš špatně, když sem takhle píšeš, ale všimla jsem si Tvých komentářů už na některých blozích, vždycky je to v podstatě něco podobného a nevím no.. Rozhodně je super, že máš knižní blog a že na něho budeš přispívat! :-) Ale návštěvnost si získáš spíš kvalitou a svým přístupem .. komenty na jiné blogy piš, ale když to fakt už vidím poněkolikáté i s adresou, působí to na mě trochu jak vyčůraná reklama, promiň:/

      Vymazat
  9. většina asi sedí i na mě - především projíždění různých blogů nebo citátů z knížek :) a to samé platí i když mám psací krizi, nejen čtecí :) Jen ta hudba u mě nefunguje. Pustím si nějakou písničku, klidně i jen nějakou podkreslující melodii, a po chvíli se načapám, že nečtu, ale poslouchám :D často se mi stává, že tak po hodině přestanu knížku vnímat.. A to mi asi nejlépe zabírá, když si dám na chvíli pauzu a zahraju si něco na klávesy :)
    Pěkný článek :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky se mi občas stane, že po hodině nebo tak přestanu vnímat, pak se musím občas vrátit i několik stránek dozadu, ale na to mi zabírají krátké pauzy, kdy si jdu třeba udělat čaj :)

      Vymazat
  10. Tento článek je skvělý, moc za něho děkuji! :-)
    V poslední době čtu poměrně hodně, na čtení se vždycky těším a mám na něho chuť, každopádně mě moc zaujalo to, že při čtení posloucháš hudbu :-)
    Pamatuju si, že asi před půl rokem jsem do jedné skupiny na FB dala dotaz, zda při čtení poslouchají hudbu. Celkem dost se tam do mě pustili, že v žádném případě ne, proč jsem blbá a píšu to tam. Tak teď mám alespoň důkaz toho, že to jde :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, tvoje komentáře mě vždycky hrozně potěší! :)
      Já teď naštěstí krizi nemám, ale předtím mě dlouhou dobu nic nebavilo, čtení ani jiné věci, ničemu jsem nemohla přijít na chuť a celkově jsem se cítila dost špatně.
      To víš že to jde, mě už to teď dlouhou dobu naopak nejde bez hudby. Problém je vždycky najít pěkný playlist, který se bude hodit k příběhu, a kde se mi písničky alespoň trochu budou líbit :)

      Vymazat

Těším se na váš komentář! :)