pondělí 28. dubna 2014

ELEANOR & PARK

AUTOR: Rainbow Rowell
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Eleanor & Park
POČET STRAN: 325

Rainbow Rowell je ve světě contemporary fikce jako doma, svými příběhy postupně získává spoustu čtenářů. Autorka je skoro na každé sociální síti, takže pokud jste stalkeři jako já, můžete se podívat na to, co zrovna čte, co poslouchá nebo co jí.

Píše se rok 1986, Eleanor se stěhuje za svou početnou rodinou do nového domu. První den školy se od začátku příliš nedaří, už v autobuse její noví spolužáci dají jasně najevo, že není vítaná. Jediný Park se nad ní slituje a nechá jí posadit vedle sebe, není z toho příliš nadšený, protože nechce přitáhnout pozornost tím, že se s novou dívkou začne bavit. A tak pomalu začíná příběh o první lásce a nových zkušeností.

Eleanor a Park se potkávají v autobuse hned na úplném začátku příběhu. Eleanor je obklopená hřívou rudých vlasů, je oblečená do směšného oblečení, kterým přitahuje pozornost, místo parfémem voní vanilkou, kterou si dává za ucho. Park je celý v černém, na uších má sluchátka a na rozdíl od jeho spolužáků se novou dívku snaží ignorovat. Když ale vidí, že je Eleanor ztracená a nikdo jí nechce pustit sednou, uvolní jí místo vedle sebe. Jejich začátek je nevlídný, až nepřátelský, od té doby spolu nemluví. Týdny vedle sebe mlčky sedají, Park má většinou puštěnou hudbu a čte si komiksy. Eleanor se v autobuse nudí, proto začne Parkovi koukat přes rameno a čte si s ním komiksy. Park o tom ví, stránky otáčí pomaleji a knížku natáčí jejím směrem. Nakonec jí začne časopisy půjčovat domů, celé je to moc roztomilé a Park to myslí dobře, ale netuší, jak to u Eleanor v rodině vypadá.

zdroj
Jemný a citlivý příběh o první lásce je zasazen do mnohem hlubšího tématu. Eleanor žije v malém domečku s matkou a nevlastním otcem, o malinký pokojíček se dělí se čtyřmi sourozenci. V domě nemá nikdo žádné soukromí, děti mají skoro stále hlad a nemají ani zubní kartáčky. Nevlastní otec navíc všem nadává, je hádavý, nikomu nepřeje nic dobrého a Eleanor již z domu jednou vyhodil. Celá tahle linka je naprosto příšerná, ale je skvěle vykreslená, čtenáři nejednou Eleanor politují.

“Eleanor was right. She never looked nice. She looked like art, and art wasn't supposed to look nice; it was supposed to make you feel something.” 

Jedním z důvodů, proč si knihu ihned zamilujete, je první okamžik, kdy se s Eleanor seznámíte. Není hubená jako všechny ostatní hrdinky, Eleanor si přijde velká, tlustá a odpudivá. Pravděpodobně není tak velká, jak si myslí, ale stejně je to sympatické, protože se se svým tělem snaží vyrovnat, ne zhubnout. Přijímání vlastního těla je proces, který není pro Eleanor vůbec snadný, naštěstí má Parka, který jí v tom pomáhá. Eleanor nechápe, co na ní tenhle napůl Asiat vidí a neustále ho kvůli tomu odhání, Park to s ní nikdy nevzdává. Má jí rád kvůli tomu, jaká je, ne přestože je tlustá, i když dojít k tomuhle závěru mu také chvíli trvá. Atraktivní vzhled není v tomhle příběhu to hlavní, a tak to má být.
Her mouth kind of looked like the Joker's— depending on who was drawing him — really wide and curvy. Not psychotic, obviously ...  
zdroj
Láska přes hudbu a komiksy je nádherná. Eleanor a Park na to jdou klidně, nikdo nikam nespěchá, poznávání je pomalé, protože Eleanor se nechce otevřít. Občas je přecitlivělá, ale není se čemu divit, prochází si složitým obdobím. Příběh se nezdržuje zbytečnými popisy, při některých dialozích se nejde nezasmát. Kniha je napsána z pohledu Eleanor i Parka, střídají se, ale kapitoly z obou pohledů jsou velice čtivé. Do všeho je hezky propletena hudba (od Joy Division až po AC/DC) a komiksy (třeba X-Men nebo Batman).

Existují knihy, které vám při čtení promlouvají do duše, cítíte, jak vás ovlivňují, a jsou tak skvělé, že je chcete číst stále dokola. Jednou z nich je právě Eleanor a Park, příběh, který přesvědčí děvčata, že nejsou méněcenná jen kvůli svému vzhledu, a že na světě jsou lidé, kteří je budou mít rádi takové, jaké jsou. A třeba já tohle slyšet potřebuji.

DALŠÍ RECENZE NA KNIHU: TADY (cz-books.tumblr.com), TADY (freckles-books.blogspot.cz)
DALŠÍ KNIHY AUTORKY: Fangirl, Attachments, Landline

11 komentářů:

  1. Hezky napsaný článek :) docela jsi mě na tuhle knížku navnadila :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, psaní téhle recenze jsem se docela dost bála. Určitě si knihu někdy přečti, je to moc hezký příběh :)

      Vymazat
  2. O téhle knížce jsem už slyšela, a vypadá vážně skvěle :) až ji někde zahlédnu, bude má :) díky za recenzi :)

    OdpovědětVymazat
  3. Na knížku se začínám moc těšit :)) Už, aby u nás vyšla :)

    OdpovědětVymazat
  4. Jsem ráda že vyjde i u nás, určitě si ji pak přečtu :)).

    OdpovědětVymazat
  5. Mám neuvěřitelnou chuť popadnout čtečku a okamžitě se do knihy pustit! :D A mít na to ten čas, tak to určitě udělám. Hm... Možná by to šlo příští týden, když budu doma ty čtyři dny - pokud se mi to bude číst stejně rychle jako Fangirl, tak to mám maximálně za dva dny přečtené, jop. Tvá recenze je skvělá, opravdu mě na knihu nalákala, takže se na ni fakt těším. :) A asi stejně neodolám a pustím se do ní ještě tenhle týden. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rainbow Rowell se mnou zatím dělá nečekané věci, obě knihy jsem měla do tří dnů přečtené a hledala jsem si čas kde jsem mohla. Teď jen netrpělivě čekám na Attachments, chmm.

      Vymazat
  6. Hrozně se těším až u nás tato knížka vyjde. Ale stejně přemýšlím o tom, že tuhle knížku bych si přečetla v angličtině (když už mám v angličtině i Fangirl). Moc pěkná recenze, teď si tu knížku chci přečíst ještě víc a mnohem dřív! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem se právě těšila tak moc, že jsem si jí musela koupit v angličtině. A možná jsem udělala dobře, moc se totiž bojím, že český překlad příběh hodně shodí :/
      Děkuju! :)

      Vymazat
  7. Hmm.. tak teď jsem na tebe naštvaná !!! :D .. si to asi budu muset koupit a přečíst !! :) .. zase, moc pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat

Těším se na váš komentář! :)