sobota 21. června 2014

CO ČÍST V LÉTĚ | LETNÍ ČLÁNKOVÁ TRILOGIE

zdroj
Léto pro mě začíná v okamžiku, kdy už nemusím dělat nic do školy, o hodinách můžu tupě zírat do stěn a číst knihy pod lavicí, proto je tenhle článek až na konci června. Léto je pro mě vůně posekané trávy, nic nedělání a neoblíbená vedra. Moje článková trilogie bude mít (obviously) tři díly, dnes na téma:
CO ČÍST V LÉTĚ 
ANEB
CO BYCH ČETLA V LÉTĚ, KDYBYCH TO UŽ NEMĚLA PŘEČTENÉ

Vybrala jsem pro vás pár knih, které ve mně svou obálkou a/nebo příběhem vyvolávají pocit léta.

LOLITA (V. Nabokov)
Zbožňovala třpytivou vodu a uměla se výborně potápět. V pohodlném koupacím plášti jsem se vždycky uvelebil v sytém odpoledním stínu, když jsem se předtím sám nesměle osmělil, a tam jsem vysedával s nějakou fiktivní knihou nebo pytlíkem pralinek, nebo obojím, nebo s ničím kromě rozpálených žláz, a pozoroval, jak dovádí v gumové čepici, posetá perličkami vody, stejnoměrně opálená, šťastná jako na reklamě z cestovky, v přiléhavých saténových kalhotkách  a podprsence na gumičku. (str. 191, vydání čtvrté)

Lolita je světoznámý příběh z pera Vladimira Nabokova. Kniha možná řeší pedofilii, ale tady jde především o hru se slovy. Nabokov se mazlí s jazykem, každá věta je okouzlující a hlavní postava Humbert Humbert je vykreslena tak, že bude soucítit s ním, ne se zneužívanou mladou dívkou. RECENZE
PODOBNÝ PŘÍBĚH: A Nutting: TAMPA


ELEANOR & PARK (R.Rowell)
Příběh o mladé lásce vykreslené mnohem realističtěji, než jak je tomu v podobných knihách. Eleanor si myslí, že jí nikdo nemůže milovat, není hodna lásky. O opaku jí přesvědčí až Park, pro kterého se Eleanor stane vším. V češtině vyjde kniha až na podzim, ale pokud dobře ovládáte angličtinu, doporučuji čtení v originále. Český překlady jsou kvalitní, to nepopírám, často však celý příběh shodí (mám strach, že to se stalo u překladů knih Johna Greena). RECENZE
DÁLE DOPORUČUJI: R. Rowell: FANGIRL; K. Millay: MOŘE KLIDU

AMY A ROGER: NA CESTĚ (M. Matson)
Svítilo slunce, ale ne tolik, abych musela mžourat, a Roger už si znovu přivlastnil svoje sluneční brýle. Obloha byla jasně modrá a těch pár mráčků, co se po ní pohybovalo, vypadalo až moc malebně na to, aby byly skutečné. (str. 105)

Amy má absolvovat cestu autem přes půl země s neznámým klukem, aby se dostala za svou matkou a novým životem. Z nudné cesty se velmi rychle stává zábavný road-trip a z neznámého kluka blízký přítel. Kniha si vyloženě říká o nálepku sluníčková. Sálá z ní letní horko a pohoda, za odpočinkovým příběhem se skrývá i hlubší téma. RECENZE

MALÉ ŽENY (L. M. Alcott)
Když druhý den brzo ráno nakouklo do pokoje děvčat sluníčko, aby jim slíbilo pěkné počasí, naskytl se mu komický pohled. (str. 130)

Pokud máte chuť pustit se v létě do odpočinkové klasiky, Malé ženy by se vám měly líbit. Jde o příběh o čtyřech sestrách, které žijí v domečku se svou matkou a čekají na otce, až se vrátí z války. Kniha má dvě části, první z nich je čtivější a naivnější, než druhý díl, obě části však stojí za přečtení. Pokud vás klasika v horkém dni neláká, nebo nechcete být pořád morálně poučování, najděte si na čtení něco jiného. RECENZE
DÁLE DOPORUČUJI:  Ch. Brontë: JANA EYROVÁ

PÍ A JEHO ŽIVOT (Y. Martel)
Kdy jindy číst o klukovi, který většinu času tráví na vodě, než v létě. Někdo tvrdí, že vás tenhle příběh přesvědčí uvěřit v Boha.Víra je v téhle knize není podána otravně, nikdo vás nepřemlouvá, přesto věřím, že si z příběhu mnohé odnesete.





POKÁNÍ (I. McEwan)
Přestože zapadající slunce ztrácelo sílu, jako by se udělalo ještě tepleji, protože větřík, který po celý den přinášel slabou úlevu, ustal a vzduch byl teď dusný a nehybný. (str. 71, vydání druhé)

Pokání je nádherná kniha, jedna z těch, co se mi moc líbily, ale už je nikdy nechci číst znovu. Příběh je velice smutný a především nespravedlivý, nějaké té slze se pravděpodobně neubráníte. Není to jednoduché čtení, takže pochopím, když si někdo pouze pustí film. RECENZE

POLIBEK PRO ANNU (S. Perkins)
Polibek pro Annu je jednoduchý dívčí román odehrávající se ve Francii. Hlavní hrdinka vás rychle vtáhne do sebe, a přestože neřeší nějaká závažná dramata, bude vás zajímá, jak bude její příběh pokračovat. RECENZE
DÁLE DOPORUČUJI: C. Bushnell: DENÍKY CARRIE B.




JESTLI ZŮSTANU (G. Forman)
Jestli vám v létě bude teplo, slzy, které se vám při čtení téhle knihy budou kutálet z očí, vás jistě zchladí. Jestli zůstanu je kraťoučká kniha plná silných momentů a rozhodnutí, má dokonce i pokračování.

16 komentářů:

  1. Jestli zůstanu mám v pláne si prečítať, vyzerá skvelo ! :)

    OdpovědětVymazat
  2. Jestli zůstanu právě čtu a vypadá to moc dobře zatím :).
    Malé ženy jsem četla minulé léto, nemyslela jsem si že by se mi to tak mohlo líbit, ale líbilo se mi to moc :)).
    V létě bych si možná chtěla přečíst Amy a Roger: Na cestě, ale nevím jestli se k tomu dostanu :).
    Pěkný článek!!! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jestli zůstanu jsem dočetla před pár dny, ale nejsem schopná napsat recenzi, která by knize seděla a neshazovala jí.
      Děkuju :))

      Vymazat
  3. Skvělý výběr. Amy a Roger je úžasná kniha. Já ji sice četla v zimě, ale to jí na kouzlu neubralo:)
    Pobavilo mě, jak to každý máme jinak - pro mě jsou totiž Malé ženy už spoustu let kniha, která mi evokuje Vánoce, zimu a sníh:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Amy jsem taky četla v zimě, ale na obsah knihy nemá počasí žádný vliv. Ráda bych si přečetla i další knihy autorky, které mi taky připadají letní :)
      Já mám malé ženy spojené s teplými dny, kdy si hrály venku, ale chápu tvé spojení se zimou :)

      Vymazat
  4. Velmi krásný výběr. Kromě Eleanor & Park mám všechny doma. Některé jsem četla a byla z nich nadšená, a jiné se číst chystám. Na Rainbow Rowell se strašně těším, věřím, že ji budu milovat jako všichni ostatní. :-) Moc pěkná inspirace.
    Jinak Ti opravdu moc děkuji za krásný komentář na mém blogu... :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rainbow Rowell je naprosto geniální, to neříkám jen tak. Určitě se ti také bude líbit, i když jak jsem zmínila, překlad to možná trošičku shodí, ale co se dá dělat :)
      Za komentář mi děkovat nemusíš, blog jsem sice objevila až nedávno, ale jsem nadšená! :))

      Vymazat
  5. Skvělý článek, mě ty Tvoje články baví snad čím dál tím víc!! :)
    Každopádně s Pokáním souhlasím- není to vůbec jednoduché.. Já tu knížku asi ještě někdy číst chci (nebo se možná podívám na film), ale budu k tomu potřebovat hodně odhodlání. Přesně jak jsi napsala- ta veliká nespravedlnost... stále jsem se s tím nesmířila a vnitřně s tím bojuju, je to šílený příběh :( Hluboce mě zasáhl.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vážně? Já se bojím, že to za chvíli nebude nikoho bavit, momentálně mě články baví psát víc jak recenze. Asi mám nějakou krizi :D Jinak děkuju, tvoje komentáře mě vždycky moc potěší! :)
      Pokání si znova přečtu jedině za desítky let, až zapomenu na to, jak jsem se u té knihy cítila. Nicméně kniha je to vážně geniální, musím si přečíst něco dalšího od autora.

      Vymazat
  6. Zajimavy vyber! Na tve rady se asi vrhnu na Lolitu a pozdeji na Jestli zustanu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lolita je vážně naprosto skvělá, je to ale jedna z těch těžších knížek na čtení :)

      Vymazat
  7. Lolitu si chci jednou přečíst, ale to spoustu knih, no. :) Eleanor a Parka si letos v létě dost možná přečtu vzhledem k tomu, že jsem si knihu už pořídila i domů. :) Amy a Roger je opravdu skvělá letní kniha, to samé Polibek pro Annu. A Jestli zůstanu taktéž opravdu stojí za přečtení.
    Co se týče Pí a jeho život, pořád přemýšlím, jestli chci nejdříve číst knihu a pak se podívat na film nebo mi stačí jen film, jop. :D :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eleanor a Park musíš, já bych si to nejradši přečetla znova, tak moc se mi to líbilo :) Já se moc těším na další knihy od Morgan Matson, všechny vypadají správně letně.
      Já jsem u Pího nejdřív viděla film, ale bavilo mě oboje, je to skvělý příběh.

      Vymazat
  8. Na Amy a Roger na cestě a Eleanor a Park se také chystám :) to druhé mám dokonce v angličtině, tak to bude super! O Lolitě už dlouho přemýšlím, ale ještě ji nemám ani doma...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eleanor a Park miluju, hned bych si to přečetla znovu!

      Vymazat

Těším se na váš komentář! :)