sobota 23. srpna 2014

1984, POD SKLENĚNÝM ZVONEM, POČKÁM NA TEBE | NEZRECENZOVANÉ KNIHY

1984
Eric Arthur Blair píšící pod pseudonymem George Orwell byl britský esejista, spisovatel a novinář, který se ve světě prosadil především svými antiutopickými romány jako 1984 a Farma zvířat.
Antiutopický román popisuje svět rozdělený na několik částí, v němž panuje totalita a válka mezi jednotlivými velmocemi. V tomhle světě žije Winston, který se snaží udržet v tajnosti své myšlenky, které nesouhlasí s pravidly systému a měl by za ně být potrestán.

K téhle knize mi chybí slova, kterými bych mohla pospat velikost příběhu. Orwell přináší geniální myšlenky, chvílemi vám z nich bude běhat mráz po zádech, hlavně tehdy, když si uvědomíte, že by se něco podobného mohlo odehrávat teď aniž bychom o tom věděli. Pro čtenáře i nečtenáře nebude 1984 lehkým čtením, vše je popsáno velice složitě. Nejdřív se ztratíte v popisu nového světa, a když se najdete, kniha najednou končí. Rozdělení na tři části byla skvělá volba, poslední část je jednoznačně nejzajímavější a nejčtivější. Důležité je nevzdat čtení po první části, jako jsem to málem udělala já.
HODNOCENÍ: 4/5

POD SKLENĚNÝM ZVONEM
Sylvia Plathová byla americká spisovatelka známá především dílem Pod skleněným zvonem, ve kterém popisuje svůj boj s psychickými problémy. Ve třiceti letech nakonec spáchala sebevraždu, ale na světě zanechala například oblíbenou sbírku básní Ariel.
Napůl autobiografický román o zápase s klinickou depresí, léčbě a návratu do normálního života.

Esther je výborná studentka, ale život jí nepřináší nic vzrušujícího. Hrdinka se pomalu utápí v depresi, podstupuje léčbu elektrošoky a snaží se žít normální život. Čtenář vše pozoruje z pohledu Esther, která si svou nemoc uvědomuje spíš vzdáleně. Za zdánlivě lehkým příběh o obyčejném životě se pomalu odkrývá těžký souboj s psychickými problémy, které hrdinku neustále obklopují. Někomu bude připadat příběh povrchní, nudný, ale ve skutečnosti ukazuje, jak se nemoc postupně vkrádá k nic netušící oběti. Pod skleněným zvonem není těžce napsaná, jen nese těžké téma.
HODNOCENÍ: 4/5

POČKÁM NA TEBE
Jennifer L. Armentrout žije v Západní Virginii v Americe, ráda čte a má psa jménem Loki. Povídky začala psát už na střední škole a od té doby chtěla být spisovatelkou. Známá je pod pseudonymem J. Lynn.
Avery nastupuje na univerzitu tisíce kilometrů daleko od svého starého života, před kterým se snaží utéct. Na to co se jí stalo před pěti lety, zřejmě nikdy nezapomene. Tehdy se jí změnil život a ona teď touží pouze po tom, aby splynula s davem.

K Počkám na tebe jsem původně chtěla napsat dlouhou recenzi, ale nějak nevím, co bych měla psát. Počkám na tebe se nachází v žánru New Adult, kde se autoři nebojí otevřeně psát o sexu a ostřejší popis sexuálních scén také není zapomenut. V tomhle žánru se příběh pohybuje hodně okolo průměru, silné stránky představují především některé postavy. Hlavní hrdinka Avery se stále ztrácí ve své minulosti a přestože by chtěla začít znovu, ani tisíce kilometrů od jejího domova se to nedaří. Autorka láká čtenáře na nezodpovězené otázky ohledně toho, co se mladé hrdince stalo, nicméně Avery často působí jen jako ubrečená holka, která neví, jak se přenést přes svou minulost, ale zároveň si nechce nechat pomoc. Počkám na tebe sice nepřináší nic nového, jde ale o hodně čtivou oddechovou knihu.
HODNOCENÍ: 4/5

7 komentářů:

  1. Mě 1984 těžké na čtení nepřišlo. Spíš naopak. Že o tom člověk musí pak přemýšlet dlouhou dobu je vě druhá:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně právě ano, protože se v tom na začátku vůbec nedalo vyznat a působilo to moc odborně (což asi mělo). Ano, že o tom potom člověk přemýšlí už je věc druhá :)

      Vymazat
  2. 1984 je jedna z mých nejoblíbenějších knih. Nadčasová, dechberoucí a plná hlubokých myšlenek. Jsem přesvědčena, že by si ji měl každý přečíst :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nezařadila bych je mezi své nejoblíbenější, ale se zbytkem tvého komentáře naprosto souhlasím! :)

      Vymazat
  3. Já už si od toho Orwella musím něco přečíst! :D Ale na 1984 se už dlouho chystám a vzhledem k tomu, že teď z toho budu muset dělat portfolio, tak se do toho budu muset opravdu pustit. Doufám, že se mi to bude líbit jako všem, kteří z toho byli nadšení. :)
    Od J. Lynn jsem četla jen Jako led a moc mě to nevzalo. Já proti romantice nic nemám, ale zas to musí mít hlavu a patu. Nevím, jestli od této autorky ještě někdy něco zkusím, i když je pravda, že to Počkám na tebe nemá tak příšerně negativní recenze. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem na 1984 četla samou chválu a když jsem to dočetla, tak jsem byla trochu zklamaná. Jak říkám, moc se mi líbí myšlenky, ale styl, jakým to bylo napsané, mi moc nesedl.
      Jo, na to jsem myslím u tebe četla recenzi (?) a asi se do toho pouštět nebudu. Jako ono to hlavu a patu mělo, mně se to docela dost líbilo a hlavně se to četlo samo, proto ty čtyři hvězdy :)

      Vymazat
  4. Z těchto knih jsem četla jen 1984, ale na Skleněný zvon se chystám v nejbližších dnech. Tak snad se mi bude kniha líbit alespoň tolik, co tobě :)

    OdpovědětVymazat

Těším se na váš komentář! :)