sobota 6. září 2014

JEN JEDEN DEN

AUTOR: Gayle Forman
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Just One Day
SÉRIE: Jen jeden den
DÍL: 1/2
POČET STRAN: 352

Gayle Forman je bývalá novinářka a když byla malá, chtěla se stát sluncem. Dříve hodně cestovala a celkem navštívila 64 zemí. Přestože teď žije v New Yorku, v psaní vidí způsob, jak zůstat na cestách. Její nejznámější kniha je Jestli zůstanu, nově přeložené jako Zůstaň se mnou. 


Když Allyson na cestě po Evropě potká holandského herce Willema, neuvědomí si, že se její život brzy obrátí naruby. Potom je náhoda svede dohromady i druhý den, osmnáctiletá  Američanka mění všechny své plány a odjíždí s cizím klukem na jeden den do Paříže. Přestože jde o jeden jediný den, Allyson cítí, že se do milého kluka pomalu zamilovává. Jenže pak se druhý den vzbudí v Paříží sama, kluk je pryč a spolu s ním i její drahé hodinky. Allyson se vrací do Ameriky, nastupuje na vysokou školu a každý den se snaží na Paříž zapomenout.

Allyson má celý život naplánovaný do detailů. Její matka je totiž naprosto posedlá kontrolou a Allyson své rodiče nechce zklamat. Když jí rodiče za maturitu koupí výlet po Evropě, je samozřejmě nadšená, přesto ale cítí, že si výlet příliš neužívá. To se ovšem rychle změní s příchodem Willema, milého kluka hrajícího v jedné z her od Shakespeara. Willem propadá kouzlu neznámé dívky a odkládá kvůli ní cestu domů do Holandska, kde už dva roky nebyl. Allyson se v Paříží na jeden den stává člověkem, jakým vždycky chtěla být, poznává nové město a kluka, navíc si užívá své volnosti. Jenže pak se jejich životy bez jediného slova rozdělují. 

Když se Allyson probouzí sama v cizí zemi, jen těžko dokáže uvěřit, že jí ten hodný kluk ze včera opustil. S horou zklamání a proudy horkých slz se nakonec vrací domů a snaží se na Willema zapomenout. Od toho jednoho jediného dne, kdy mohla být tím, kým Allyson chtěla být, je však se svým životem nespokojená. Čtenáři v tom okamžiku bude připadat naprosto nereálné, že by jeden malý výlet do Paříže mohl jindy usměvavou Allyson zcela změnit na zachmuřenou dívku. 

zdroj
Willem a Allyson se do sebe zamilují na první pohled. V knize to možná není řečeno takhle přímo, zkušený čtenář to ale pozná. Přestože se neznají, cítí se vedle sebe velice dobře a navzájem si věří. Buddhisté prý věří, že pokud někoho potkáte a jste s tou osobou nervózní, srdce vám buší a ruce se třesou, pak to není ten pravý. Vedle vaší spřízněné duše se totiž budete cítit neskonale klidně. No, v tomhle příběhu to zřejmě platí, protože Allyson a Willem spolu vedou konverzace jako dávní přátelé, kteří se shledali po několika letech a musí toho hodně dohnat.

Příběh se odehrává na několika místech. Jednu chvíli je Allyson v Evropě, najednou zpátky v Americe. Rozsáhlý popis míst čtenář čekat nemusí.  Není ani žádným překvapením, že se Allyson vydává Willema hledat. Na své cestě se učí poznávat krásy cizích míst a už není jen turistou, který často přes dokola obdivované památky nevidí to ostatní. Allyson se postupně seznamuje s novými lidmi a uvědomuje si, že hledání Willema se mění na hledání vlastní osobnosti. Autorka se hodně zaměřuje na psychiku hlavní postavy, popisy krize, kterou Allyson po Paříží zažívá, se proto mohou zdát zdlouhavé. 

Na jedničku napsaná kniha originálně zpracovává dokola omílané téma první lásky, do příběhu je navíc pěkně zapojen Shakespeare a jeho díla. Pokud jste si při čtení příběhu kousali nehty a modlili jste se, aby Allyson našla Willema, budete si na konci trhat vlasy. Gayle Forman proto pro čtenáře připravila další knihu a e-novelu. Jen jeden den určitě nezaujme všechny, například kluky by určitě neokouzlila. Pokud v sobě máte alespoň špetku romantiky a máte rádi roztomilé hovory o lásce, příběh by vás mohl zaujmout. 

Možná se vám bude zdát přehnané, že knize dávám pět hvězdiček. Pravdou zůstává, že jsem se do knihy zamilovala přesně na třetí stránce a přestože jsem celou dobu čekala, že to bude jen obyčejný románek pro holky, nakonec jsem Jen jeden den odkládala velice nerada. 

DALŠÍ RECENZE NA JEN JEDEN DEN: TADY (knizni-pratelstvi.blogspot.cz); TADY (sayury.blog.cz)
DALŠÍ KNIHY AUTORKY: Jestli zůstanu

6 komentářů:

  1. Jen jeden den jsem četla v červenci a absolutně mě okouzlil. :3 Objektivně vzato to sice je docela slaďák, ale autorčin styl a všechny postavy jsem si oblíbila natolik, že jsem se hned pustila do dalšího dílu a novely. Abych pravdu řekla, první díl je (alespoň pro mě) o dost lepší než druhý - přesně, jak píšeš: celou dobu jsem se modlila, aby Allyson Willema našla, ačkoliv jsem tak nějak tušila, jak to dopadne :D, ale i tak jsem ráda, že jsem si celou sérii přečetla. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je pravda, že celkem je to slaďárna, pořád ale menší, než knihy od Sparkse :D Já jsem si hned běžela přečíst tu novelu, ale na druhý díl si počkám na české vydání. Konec je u podobných knih velice předvídatelný no, přesto mě kniha neskutečně bavila a jsem ráda, že i tebe! :) A přišlo mi to mnohem lepší než Jestli zůstanu.

      Vymazat
    2. Od Sparkse jsem četla jen Poslední píseň, takže nemůžu moc soudit. :D Jinak taky si myslím, že Jen jeden den je lepší než Jestli zůstanu, to byla celkem slabá knížka, ale druhý díl (Where She Went) se mi líbil už o něco víc... Ono je to prostě takové fajn čtení. :D

      Vymazat
    3. Gayle Forman prostě píše skvěle! :)

      Vymazat
  2. Krásně napsaná recenze, opravdu. Podobnou knihu jsem dost dlouho nečetla, takže bych si moc ráda pořídila oba tyto díly, snad brzy :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju! Já na podobných knihách momentálně docela ujíždím, zatím mi ani nepřijdou všechny stejné, tak to je dobré :D :)

      Vymazat

Těším se na váš komentář! :)