úterý 16. září 2014

SELEKCE

AUTOR: Kiera Cass
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: The Selection
SÉRIE: Selekce
DÍL: 1/5
POČET STRAN: 288

Kiera Cass vyrostla v Jižní Karolíně a v těch několika letech dospívání se snažila najít v hudbě, tanci a divadlu. Potom začala psát příběh, kde se postavy na papíře musely vyrovnávat s problémy, před kterými Kiera utíkala. Psaní Kieru neopustilo, její první vydaná kniha nese název The Siren, velký ohlas však vzbudila až sérií Selekce, pro kterou momentálně píše další a další díly. 

America se do soutěže Selekce, kde se dívky snaží získat srdce prince Maxona, přihlásit nechce. Peníze ze soutěže by se sice hodily její rodině, ale její srdce už patří někomu jinému. Na přání svého milého se nakonec do soutěže přihlásí. Mezitím se se svým přítelem rozejde a když ji poté do Selekce vyberou, odchází na hrad se zlomeným srdcem. Teď ji čeká boj s ostatními čtyřiatřiceti dívkami, které byly vybrány a jsou odhodlané vyhrát princovo srdce.

Neuschwanstein Castle Schwangau, Germany
Čtenář se ocitá v novém, dystopickém světě rozděleném na osm kast. První kasta se má nejlépe, osmá nejhůře. America a její rodina se nacházejí v páté kastě, úroveň jejich života závisí na ročním období a na štěstí. Mají tak akorát, ne víc, přesto se nepatrně snaží pomoci rodinám z nižších kast. V každé kastě převládá jiné povolání, zatímco v první kastě se nacházejí králové a královny, pátá je hodně umělecky založená, v šesté jsou většinou uklízečky a sluhové, v osmé jsou bezdomovci. Takže pokud jste v páté kastě a neumíte zpívat ani kreslit, zřejmě máte smůlu. Kniha nabízí nový svět, lehce popsaný a pochopitelný. 

Soutěž Selekce je událost, na kterou se většina obyvatel těší, protože dívky určitého věku z jakékoliv kasty mají jedinou šanci dostat se do hradu a získat si srdce prince. Každá dívka chce do soutěže vstoupit z jiného důvodu. Některé žijí v takové nouzi, že peníze, které dostávají ze soutěže, by pomohly jejich rodinám na několik let. Dívky vybrané do Selekce se navíc automaticky dostávají do třetí kasty a i když se v soutěži nedostanou na konec, po vyloučení pro ně bude snadné získat bohatého manžela. Výběr do soutěže probíhá náhodně, proto nikdo nemůže říct, že by soutěž byla povrchní. Přesto hraje krása velkou roli, všech třicet pět dívek se princi určitě líbit nebude a pokud to mezi nimi nejiskří, jdou z kola ven. O vztazích prince Maxona s ostatními dívkami se čtenář dozvídá jen díky dohadům a domněnkám, určitě by nebylo na škodu vidět celý příběh očima Maxona. 

zdroj
Příběhu nechybí milostný trojúhelník, jenže jen málo uvěřitelný. America tvrdí, že miluje Aspena, kluka z šesté kasty, se kterým má zakázáno být. Aspena miluje už roky, přesto popis jejích citů k téhle postavě není dostatečně uvěřitelný, nepůsobí ryze. Na třetím rohu trojúhelníku je pochopitelně princ Maxon. Jeho vztah s Americou je velice přátelský a teprve se vyvíjí. Právě vývoj pomáhá čtenáři uvěřit v emoce, které jsou v knize tak bídně popsané.

Někteří čtenáři porovnávají Selekci s knihami jako Hunger Games nebo Divergence. Podobnost je pouze v rozdělení obyvatel do několika skupin, jinak se každý příběh ubírá zcela jiným směrem. Zatímco v Hunger Games se bojuje o život, v Selekci se bojuje o prince a je mnohem víc dívčí. Pohádka s dystopickými prvky si získá čtenářky, které alespoň jako malé snily o krásných šatech, životě na velkém zámku a hlavně o princi na bílém koni.

Selekci jsem si zamilovala i přes některé nedostatky, nad kterými ovšem ráda přivřu oči. Lehce nadprůměrný příběh si mě získal díky sympatickému princi, na kterého ve skutečném životě všechny čekáme. Kdyby mi to moje hodnocení dovolovalo, Selekce by ode mě získala čtyři a půl hvězdy, na pět to bohužel kvůli mírným chybám nemá. Přesto jde ale o knihu, kterou bych si kdykoliv přečetla znovu.

DALŠÍ RECENZE NA SELEKCI: TADY (kacennnka.blogspot.cz); TADY (veeeebookshelf.blogspot.cz)

8 komentářů:

  1. Knižka je taká rozprávková, teším sa na ňu. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně taková, máš se na co těšit! :)

      Vymazat
  2. Původně jsem neměla v plánu si Selekci vůbec přečíst, nicméně v poslední době čtu všude samé pozitivní recenze, tak ji možná nakonec šanci dám. Přece jen - jsem holka a ty krásné šaty na obálce mě prostě lákají. Nemůžu si pomoct :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně! Nebýt té obálky, tak se do čtení knihy asi příliš nehrnu, nechala bych to až kolem toho nebude takový povyk. Nicméně Selekce si mě získala, to je jasné :)

      Vymazat
  3. Mně se Selekce moc líbila :) Ani jsem nečekala, že by mě tak chytla :) Další díly si asi přečtu v angličtině nebo v němčině, nechce se mi čekat :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Popravdě jsem taky nečekala, že by se mi kniha mohla až tak líbit. Přemýšlím, že si další díly pořídím v Aj, taky se mi moc nechce čekat :/

      Vymazat
  4. Příběh vyprávěný očima Maxona by nebyl k zahození, na to jsi kápla. To on je moje oblíbená postava :) A novela o něm skutečně existuje, jak jsem právě zjistila, takže si ji určitě přečtu :) Na další díly se chystám, i když kniha mě nenadchla zas tak moc, jako tebe, ale asi si je přečtu taky v aj, už jen proto, že teď mám Selekci ještě poměrně v živé paměti, což už při vydání dalšího dílu v češtině nehrozí a musela bych udělat re-reading :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, při dalším "průzkumu" jsem zjistila, že novela o něm vypráví o událostech asi týden před Selekcí a taky pár dnů přímo o soutěži, jsem na to upřímně zvědavá. Maxon se taky stal mou oblíbenou postavou z knihy, upřímně si pořád nejsem jistá, jak na mě působí America plná protikladů. Série už má docela dost dílů a než to všechno vyjde v češtině, tak bychom si pěkně počkaly, proto taky asi sáhnu po dalších dílech v angličtině :)

      Vymazat

Těším se na váš komentář! :)