pondělí 22. září 2014

ZAVRŽENÝ, ZÁCHRANNÝ ČLUN, KDO CHYTÁ V ŽITĚ | NEZRECENZOVANÉ KNIHY

ZAVRŽENÝ
Becca Fitzpatricková se k psaní dostala díky osmitýdenním kurzům psaní, které jí dal její manžel k narozeninám. Becca do té doby neměla ke psaní příliš velký vztah, profesor angličtiny jí dokonce jednou chtěl nechat propadnout. Čtyřiadvacetileté Becce se ale činnost zalíbila a koncept ke své první knize Zavržený napsala prakticky ihned po skončení kurzů. Série Zavržený má čtyři díly. 
Patch a Nora se seznámili na hodině biologie. Jenže zatímco Nora se chce od neznámého kluka držet dál, Patch je vždy o krok napřed a dívce vždycky nablízku. Patch už na první pohled působí nebezpečně a je jasné, že skrývá nějaké tajemství, a odhodlaná Nora chce přijít na to, co tenhle kluk schovává.

Zavrženého bych kdysi zařadila mezi své nejoblíbenější knihy, protože jsem byla zblázněná do tajemného Patche. Příběh je ve skutečnosti dost průměrný a Patch není tak tajemný, jak mi před lety přišlo. Téma andělů se navíc nachází v  téhle knize jen minimálně, všechno se teprve pomalu odkrývá a zřejmě na to navazují další díly. V Zavrženém jde především o vývoj komplikovaného vztahu mezi Patchem a Norou. Dřív se Zavržený hodně setkával s názory, že je příliš podobný Stmívání. Podobnost je možná tak ve vztahu Patch/Nora, kteří se navzájem přitahují, ale vědí, že jeden pro druhého nejsou stvořeni a svému osudu se brání. Pokud patříte do věkové skupiny pod patnáct let, kniha by vás mohla zaujmout.
HODNOCENÍ: 3/5

ZÁCHRANNÝ ČLUN
Charlotte Rogan momentálně žije v Connecticutu se svým manželem. Dlouho dobu se pohybovala kolem oblasti architektury a stavitelství, potom se rozhodla zůstat doma a vychovávat trojčata. A právě v tu dobu napsala svůj první román Záchranný člun, k němuž jí inspirovalo dětství strávené v rodině námořníků.
Grace se ocitá na záchranném člunu spolu s dalšími lidmi poté, co jejich loď ztroskotala. Člun je přeplněný a boj s oceánem složitý. Pomalu se odkrývají pravé charaktery postav na člunu a když se po několika úmorných dnech na vodě dostane posádka na pevninu, Grace a další ženy jsou souzeny za vraždu.

Příběh vás vtáhne do děje od samého začátku. Sledovat lidi na pustém moři, na jednom malém člunu, kde spolu musí být čtyřiadvacet hodin denně po několik dnů a vykonávat před sebou všechny tělesné potřeby, je neuvěřitelně zajímavé. Záchranný člun mi chvílemi připomínal Pí a jeho život. Jenže zatímco příběh o mladém chlapci, který ztroskotal na moři, určitým způsobem ukáže něco nového a poučí vás, Záchranný člun je protkaný úvahami nad tím, co je dobré, a co špatné, a přesně to je na tom nudné. Příběh se soustředí na psychologický profil nejen hlavní hrdinky Grace, ale i několika dalších postav na člunu. Ukazuje, jak takovýhle zážitek mění člověka a dělá z něj to, co v něm třeba zůstávalo skryto.
HODNOCENÍ: 4/5

KDO CHYTÁ V ŽITĚ
J. D. Salinger byl americký spisovatel, který se proslavil právě knihou Kdo chytá v žitě, kde vykresluje falešnost a neupřímnost lidí. Mezi další autorova díla patří například Devět povídek nebo Franny a Zooey,
Holden Caulfield je šestnáctiletý student, kterého právě vyloučili z další školy. Jeho rodiče o tom zatím nevědí a mladík se nijak nehrne sdělovat jim tuhle novinku. Nechce se ze školy hned vracet domů a tak se rozhodne, že sám stráví pár dní v New Yorku a užije si život.

Od téhle knihy jsem čekala hodně. Zřejmě proto, že jí spousta lidí má tak ráda. Věřím tomu, že čtenáři se dokáží ztotožnit s hlavní postavou Holdenem, i já jsem se v něm místy viděla. Jenže příběh je téměř o ničem, nevidím na něm nic, co by stálo za velkou pozornost. Holden se sice postupně potkává se různými lidmi, nikoho ale vyloženě nelze poznat, všichni jsou jen naznačeni a spíš se tím odkrývá charakter hlavního hrdiny. A pokud čekáte, že Holden se bude prohánět žitem a něco chytat, tak se vážně pletete.
HODNOCENÍ: 3/5

Četli jste některou z knih? Zajímá mě zvlášť názor na Kdo chytá v žitě, mám pocit, že jsem příběh příliš nepochopila (jestli tam tedy vůbec je něco k pochopení).

13 komentářů:

  1. Zavrhnutý je moja srdcovka, aj keď som ho čítala až strašne dávno. Uvedomujem si, že je to taká vlastne obyčajná knižka, no aj tak má čestné miesto u mňa :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem ho kdysi četla několikrát, protože to byla moje oblíbená kniha, ale teď mi příběh přijde hrozně trapný a už mi to nic moc neříká :/

      Vymazat
    2. U mňa sa to ešte drží, no takisto si uvedomujem aj nedostatky celej série. :) A Kto chytá v žite som dočítala nedávno vrámci povinnej literatúry a musím povedať, že mám ten istý názor ako ty. Proste v tej knižke jak keby o nič nešlo. :)

      Vymazat
  2. Zavrženého jsem četla hodně dávno a v té době se stala mojí srdcovkou. Když se na to teď zpětně dívám, vlastně nebyl moc výjimečný. Někdy musím dát re-reading. :D Rozhodně mně přijde tvoje doporučení "pod 15 let" přehnané. Kámošce je 16, má ho rozečteného a tvrdí, že je to skvělé...
    Co se týče druhé zmíněné knížky, tak Kdo chytá v žitě si chci už dlouho přečíst, avšak tvoje průměrné hodnocení mě odrazuje. :D No, uvidíme...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem si právě dávala re-reading Zavrženého po kterém jsem usoudila, že je to spíš pro mladší čtenářky, které dostane do kolem rádoby tajemný kluk. Příběh už mi ale nepřišel tak dobrý, jako možná kdysi. Ale věřím, že i lidem nad patnáct se to může líbit, každý je jiný.
      Já jsem se na Kdo chytá v žitě těšila roky, a teď, nevím proč, mi přišel správný čas si ji přečíst. Ale opět věřím, že někomu dalšímu se kniha musí hodně líbit, jinak by nebyla tak oblíbená. Hodnocení a doporučení většinou nemám objektivní, vždy to dávám citem podle toho, co já si myslím, jak na mě to působilo a pro koho dalšího si myslím, že to bude dobré :)

      Vymazat
  3. Mám stejný názor na knihu Kdo chytá v žitě. Mě se nelíbila a nechápu, co na ní je "extra" nebo tak dobrého, že se s ní autor proslavil.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jako kdysi to možná byl trhák, ale pro mě nic moc no :/

      Vymazat
  4. Zavržený je u mě jena z nejlepších knih co jsem četla a celou sérii jsem přečetla dost rychle a prostě sérii jsem si zamilovala.. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem se nikdy nedostala přes druhý díl, prostě mi to přišlo, že autorka vymýšlí něco, co tam v prvním díle vůbec nebylo :/

      Vymazat
  5. Zavrženého jsem měla jako mladší taky hodně ráda, ale teď už by se mi to nejspíš nelíbilo. Ostatní neznám, ale Záchranný člun si chci přečíst :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozhodně doporučuji Pí a jeho život, jestli jsi ho ještě nečetla. Je to mnohem lepší než Záchranný člun, ale obě určitě stojí za přečtení :)

      Vymazat
  6. Kdo chyta v zite jsem cetla nekde na stredni a priznam se, ze detailne si to nepamatuju, jen vim, ze jsem to moc nepochopila, stejne jako ty a ze me to nijak zvlast nezaujalo. Ale fakt uz nevim, o cem to bylo, zustal mi po tom jenom ten pocit :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně, po dočtení mám pouze pocit, že jsem to nepochopila a že mi v té knize něco uniká. Nicméně zajímalo by mě, co na knize lidi vidí zvláštního, že se jim líbí :)

      Vymazat

Těším se na váš komentář! :)