pondělí 27. října 2014

GIRL POWER

Feminismus se v poslední době opět vrátil do podvědomí mnoha lidí. Neříkám to zle, spíš to jen konstatuji pro ty, kteří si snad nevšimli toho, o co se pokouší Emma Watson s He for She, nebo třeba Beyonce. Já osobně jsem z toho celkem nadšená, protože miliony žen na celém světě stále nemají svou svobodu a rovnoprávnost. Navíc která žena není feministka? To by musela být úplně pitomá, kdyby chtěla být podřazená mužům.
Nicméně o tomhle se zas tak bavit nechci. Právě v kontextu s tímhle hnutím jsem si uvědomila, že na mém seznamu momentálně čeká několik knih, které přímo podporují ženství a naše myšlení, a ukazují, že i ženy mohou přinutit svět, aby jim padl k nohám.

“When a woman says, ‘I have nothing to wear!’, what she really means is, ‘There’s nothing here for who I’m supposed to be today.”
Obě dvě knihy, Jak být ženou a Morantologie, pocházejí z pera Caitlin Moran. Moranová v Jak být ženou řeší všechny možné i nemožné ženské problémy, které vás napadnou. Třeba proč jsou podprsenky tak hrozně nepohodlné. Autorka se prostě s ničím nepáře a nebojí se vrtat v tom, o čem se možná stydíte jen přemýšlet. A možná vám, které tvrdíte, že nejste feministky, konečně ukáže, že feministkou rozhodně jste. Morantologie je něco podobného, jen se neomezuje pouze na ženský svět a můžete si tak přečíst o tématech jako je Downton Abbey nebo Twitter. Obě knihy jsou dostupné i v češtině.

“There is no sunrise so beautiful that it is worth waking me up to see it.”
Mindy Kaling je americká herečka, kterou můžete znát například z jejího seriálu The Mindy Project (který teď mimochodem docela žeru), nebo ze seriálu The Office. Mindy čtenáře ve své knize provádí svým životem a ukazuje své pohledy na spoustu věcí. Třeba na to, jaké je vyrůstat jako baculaté dítě a jak se naučit žít sám se sebou. Tahle kniha podle mě ukáže Mindy takovou, jakou je v seriálu The Mindy Project – nad věcí, trochu naivní, ale hlavně takovou, že bych chtěla, aby byla moje nejlepší kamarádka.

„Don’t ever grow up. Don’t become a bore. Don’t let The Man get to you. OK? Cool. Then let’s do this.“
Knihu Girlboss napsala Sophia Amoruso poté, co si získal svět svou stránkou s oblečením. Většině z nás možná stránka Nasty Gal nic neříká, ale v roce 2012 ji INC Magazine jmenoval nejrychleji rostoucím prodejcem (Fastest Growing Retailer). Cesta Sophie k tomu nebyla vůbec jednoduchá, začínala s prodejem na Ebay. Kniha podporuje mladé dívky, aby se jen tak nevzdávaly svých snů, když jim ostatní tvrdí, že to nezvládnou. Sophia Amoruso naopak ukazuje, jak si jít za tím, co chceme, jak se vyrovnat s nejistotami, která nás po cestě provází.

“Throughout the day I often ask myself, Could I fall asleep right now? and the answer is always a resounding yes.”
Další mladá úspěšná žena, tentokrát Lena Dunham, mluví o tom, co se za svůj krátký život naučila. Lena se proslavila především svým seriálem GIRLS. Už v něm je vidět, jak je energická, spokojená a svěží. Její kniha podle mě bude v podobném duchu a uklidní holky, že je v pohodě mít dvě existenciální krize ještě před dvacátým rokem života.


zdroj
“We realize the importance of our voices only when we are silenced”
Jako poslední knihu jsem vybrala životopisnou knihu Malály Yousafzai, která nedávno získala Nobelovu cenu za mír. Mladá Malala bojuje především za vzdělání pro dívky v Pákistánu a tvrdý trest, který si za to vysloužila, málem nepřežila. Ohromuje mě, že teprve sedmnáctiletá!!! dívka si získala svět a bojuje za to, v co věří. Kniha o Malale vychází v češtině v prosinci.

Četli jste některou z knih?

7 komentářů:

  1. Už jen z toho krátkého úryvku, kde popisuješ knížky od Caitlin Moran je mi jasné, že si je chci přečíst :) Původně mě vůbec nezaujaly, nebo jsem se spíš vůbec nezajímala o co jde, ale teď se mi líbí a potřebuju alespoň jednu z nich :)

    OdpovědětVymazat
  2. Četla jsem Jak být ženou a je to dokonalá kniha! <3
    *pride feminist*

    OdpovědětVymazat
  3. Ja som čítala iba Jak být ženou a je to úžasná kniha. Na Morantologiu sa samozrejme tiež chystám. Inak odporúčam ešte Lean in. Opřete se do toho od Sheryl Sandbergovej, tá tiež dodá ženám sebavedomie. Knihu o Malale vyhrala moja mama, tak si ju asi od nej asi požičiam :)

    OdpovědětVymazat
  4. Na tu knížku od Mindy Kaling mě poslední dobou hodně lákají zahraniční booktuberky, které sleduji a které o knize mluvily. Vlastně mě trochu nalákaly i na The Mindy Project, i když mi to do té doby nic zvláštního neříkalo. Až budu mít čas na to začít sledovat nějaký další seriál, možná se na to podívám. :)
    Na Já jsem Malála se chystám rozhodně - mimochodem, v češtině vychází už za čtyři dny, podle Buxu. :) Přiznám se, že to není tak dlouho, co jsem se o jejích činech dozvěděla - podle mě se o podobných věcech u nás zas tolik nemluví a docela pochybuji, že by více než pár lidí z mého okolí vědělo, co je zač. Proto jsem moc ráda, že tahle kniha u nás vyjde, za prvé se o ní budu moci více dozvědět já sama a za druhé také lidi u nás. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Všechny ty knížky vypadají vážně úžasně. :) Ale hlavně ty od Caitlin Moran si chci moc přečíst. :) (Taky proto, že moje angličtina je celkem otřesná. :D)

    OdpovědětVymazat
  6. Všechny knihy bych si chtěla přečíst :)

    OdpovědětVymazat
  7. Krásné knihy. Já bych si chtěla přečíst Jak být ženou. :)

    OdpovědětVymazat

Těším se na váš komentář! :)