čtvrtek 2. října 2014

PROČ NEPOUŽÍVÁM GOODREADS

zdroj
Všichni knihomolové určitě ví, co to je GOODREADS. Pokud ne – jde o stránku s knihami, kde si můžete zaklikávat, co si chcete přečíst, co už jste četli, jak se vám to líbilo, které knihy vlastníte. Můžete si tam dělat nejrůznější seznamy a taky sledovat, co čtou vaši kamarádi. Prostě a jednoduše pro milovníky knihy je to stránka šitá na míru. Tak proč teda goodreads nepoužívám?

• Ráda píšu ručně, nemám potřebu pořád mačkat tlačítka (i když den bez tlačítek bych asi nepřežila, ale chápete, co myslím). Píšu si ručně sešity ve škole, deník, dopisy. A ručně si taky zapisuji, co si chci přečíst a co už jsem přečetla. A věřte nevěřte, já v tom mám svůj systém a vyznám se v tom. Jednou, možná už brzo, vám ukážu, jak to vypadá.

• Ne že by mě nezajímalo, co čtou moji kamarádi a knižní blogeři, které mám ráda, ale je mi to tak nějak jedno. Nepotřebuji vědět, kde přesně se v nějaké knize nacházejí, nepotřebuji vidět, co všechno si chtějí přečíst. Čtu recenze, podle kterých se rozmýšlím, co si přečtu. Když si na goodreads někdo zaškrtne, že si chce přečíst třeba Stmívání a já o té knize dopředu nic nevím, název knihy mi stejně nic neřekne. A já jsem příliš líná, abych si o každé knize, kterou si chce nějaká VeRoOnica_254 přečíst, hledala, o čem je.

• Nelíbí se mi vzhled stránky. Tohle je sice asi ten nejpovrchnější bod, ale pro mě je zásadní. Když se mi totiž nelíbí vzhled stránky (to často platí i u blogů), nebaví mě tam chodit. Zrovna goodreads mi přijde strašně zmatený, zbytečně přeplácaný a neustále na mě vyskakují věci, které mě prostě nezajímají (quote of the day, wtf).

zdroj
• Nejsem ochotná strávit sto let na profilu jedné knihy, abych si mohla přečíst třeba pět recenzí, díky kterým bych se rozhodla, zda ta kniha stojí za můj čas, nebo ne. Na druhou stranu se mi ale moc líbí, že se u každé knihy objevuje průměrný počet hvězdiček.

• Vadí mi, že když mám spoustu rozečtených knih, všichni, kdo mě sledují, to uvidí. Já sama jsem na tohle hrozná, některé knihy čtu kolik měsíců a některé dokonce roky, protože nejsem schopná se rozhodnout, zda je dočtu (teď se dívám na tebe, Drákulo). Jenže na GR byste tohle všechno mohli vidět a já bych se neskutečně styděla. Takhle si svoje tajemství můžu nechat pro sebe (pokud se vám ho nerozhodnu vykecat).

Není tak úplně pravda, že GR nepoužívám. Já si tam totiž chodím hledat například názvy některých knih, které u nás nevycházejí/ještě nemají svůj český překlad. A občas se tam chodím dívat právě na to průměrné hodnocení, ale to je asi tak všechno.

Tohle není článek, ve kterém se vás snažím od goodreads odradit. Jen tím chci říct, že to není stránka pro všechny. Výše uvedené důvody jsou prostě moje hlavní důvody, proč stránku nepoužívám, ale samozřejmě chápu, proč v tom třeba nikdo jiný nevidí problém. Pro někoho je to prostě nejlepší stránka na světě, a to já respektuji. Co vy a goodreads?

25 komentářů:

  1. Odpovědi
    1. Já vím! Jenže já jsem se do toho nemohla vůbec začíst a pak jsem to nechala a teď mi tu leží už asi půl roku! Navíc mám tu "super" verzi od Omegy, kde je zhruba sto chyb na každé straně.

      Vymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  3. Goodreads mám ráda :) Líbí se mi všechny možné funkce. Jediné, co mě fakt štve, je neskutečně debilní vyhledávání, které nedovoluje jedinou chybku v názvu. Když napíšeš název nepřesně, prostě ji nenajde. Navíc, mi vadí, že když už napíšu název knihy, kterou mám zaškrtlou jako čtenou v určitém vydání, téměř vždy mi to najde jiné, asi to nejvyhledávanější a to, pokud chci k recenzi dát obrázek obálky vydání, které jsem četla mě neskutečně zdržuje a vadí...
    Ale jinak je to neocenitelný nástroj a je to pro mě mnohem jednodušší, než si dělat ruční seznamy :)
    Ale každý to máme jinak :)
    Supr zamyšlení!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, toho vyhledávání jsem si taky všimla a je to takový blbý no. Občas totiž najdu anglickou knihu a tak tam hned letím, abych nezapomněla ten název, a vždycky ve spěchu udělám chybu a nic mi to nakonec nenajde.

      Vymazat
  4. Já využívám goodreads hodně, ale jako nezaregistrovaná. Používám to spíš jako informační knižní databázi podobně jako třeba www.fantasticfiction.co.uk. Prostě když hledám, co všechno autor napsal a jak to lidi průměrně hodnotí. Hledám tam anotace. Zajímají mě žánrové žebříčky a taky třeba, jestli lidé zařazují knihu mezi určitý podžánr (třeba "upíři" nebo "MFM" :D). To mě zajímá, protože v českých knižních databázích se takovéhle tagy nepoužívají, a někdy z anotace nejde poznat, jestl je kniha fantasy nebo není.

    OdpovědětVymazat
  5. Já jsem spokojená s databází knih :) GR nemám hlavně protože neumím anglicky... a taky se mi ta stránka tak moc nelíbí

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky používám Databázi :) Anglicky sice umím, ale rozhodně to nepreferuju. Proto šel okamžitě z domu i Kindle :)) A jak řekla Lumos, stránky jsou tam navíc chaotický.

      Vymazat
    2. Já vlastně nepoužívám ani tu Databázi, i když občas tam hledám, jestli ta kniha třeba vyšla v češtině :)

      Vymazat
    3. Já ji používám, mám tam ráda možnost seřazení knih hlavně podle vydání originálu, protože mám spoustu oblíbených autorů a knihy od nich mám seřazené právě podle toho. A mám tam ráda bazar. Vzpomenu si na nějakou knížku, kterou ještě nemám a ráda bych ji měla, vyhledám, šup bazar a nakupuji :)) A hlavně to používám jen pro své soukromé účely, s nikým se tam nedružím :) No a v neposlední řadě je Databáze parádně přehledná! Donedávna jsem neměla ráda ani CBDB, ale co změnili vzhled, je to mnohem lepší. Ale už jsem si zvykla na Databázi, takže asi tak :))

      Vymazat
  6. Chápu tvůj postoj, i když ho nesdílím, jop. :D :) Mně GoodReads vyhovuje právě v tom, jak snadné je v něm si dát knihy do to-read / read, že to všechno vlastně zaznamenává za mě. Psát ručně bych to asi nezvládala - za prvé bych v tom měla chaos, jak se znám, a za druhé by mě brzy přemohla lenost. Plus před GR mě vlastně nikdy nenapadlo zaznamenávat si to, co jsem přečetla. A ty čtecí statusy mě také baví - za prvé to mně samotné pomáhá utřídit myšlenky o knize během čtení a za druhé se ráda dozvím, co si lidé myslí o knize v průběhu jejího čtení, jop. :)
    Už mockrát jsem na GR narazila na zajímavou knihu jen díky tomu, že si ji někdo dal do to-read či ji právě četl. Vlastně jsem asi hlavně díky GR poprvé objevila knihy od Rainbow Rowell. :)
    Vzhled GR mi nevadí. Jsem na něj zvyklá, vzhledem k tomu, že ho používám už téměř tři roky. A pro mě osobně je GR i dostatečně přehledné. :)
    Že máš rozečtenou nějakou knihu hodně dlouho, za to se nemusíš stydět. Vždyť mně Jméno větru visí mezi rozečtenými knihami už více než rok a nikdo to neřeší. :D :)
    Zkrátka a dobře, já jsem na GR pečená vařená, mám to tam ráda, plně mi to tam vyhovuje a je to pro mě opravdu velmi praktická stránka. :) Ovšem nikomu to nevnucuji, je každého věc, jestli to používá nebo ne. :)

    OdpovědětVymazat
  7. Ok, ok, každý jsme jiný a podobné řeči. Já mám taky kupu knížek rozečtených i roky a na GR si je klidně odškrtnu, že jsou pořád ještě čtené. Přeplácaný se mi nezdá, orientuju se v něm dobře, ale je fakt, že GR používám už 2.,3. rok, takže jsem si zvykla. A zvyk dělá hodně, to se popřít nedá. Ale tak jo, fajn, jsou i jiné databáze, že jo, ale mě na GR vábí ta mezinárodnost, protože čtu ve třech jazycích (a možná budu v budoucnu číst i ve čtvrtém) a na Databázi knih a bookfanu prostě originál německých a anglických knih nenajdu. Pravda na GR je zase problém najít české knihy, ale to se dá vyřešit přidáním.
    Jo a líbí se mi, když vidím, že kámoši čtou nebo chtějí číst knihy, které se mě osobně líbily. To jim vždy hned lajknu. :P

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, já GR objevila už před lety, ale nějak jsem tomu nepřišla na chuť a proto už jsem se příliš nezabývala, na co všechno mi může být. Ale určitě souhlasím s tím, že na GR je nejlepší ta mezinárodnost, Databáze k tomu není vůbec dobrá (ale ani tam moc nechodím).

      Vymazat
  8. Já mám G hrozně ráda. Ty seznamy a různé rozečtené knihy jsou mimo mě, ale ráda se dívám, co čtou ostatní, nebo je právě super, že je tam průměrné hodnocení. To je podle mě hodně dobré! :)

    OdpovědětVymazat
  9. Já jdu na Goodreads tak jednou za dva měsíce, ale když už tam jdu, tak to všechno naklikám najednou a zase mám na chvíli pokoj. Ale jinak si přečtené knížky zapisuju do diáře a na blog, ty co si chci přečíst většinou všude možně (zdravím můj psací stůl :D) a to, co čtou ostatní zas tak nutně vědět nepotřebuji. :) Mám pár blogů, které sleduji a kamarády, kteří taky čtou a co čtou ti ostatní už je mi tak nějak jedno. :)
    Takže vlastně víceméně sdílím tvůj názor. Já Goodreads používám jako takovej rezervní archiv, kdybych něco náhodou zapomněla a jinak moc ne. :P
    P.S.: Taky mě neskutečně štve to vyhledávání, přesně jako psala Melinda. Někdy před týdnem jsem hledala knížku, kterou jsem si napsala do diáře, ale ve spěchu, takže jsem to potom po sobě nemohla přečíst a trvalo mi asi půl hodiny, než jsem našla správnou kombinaci písmen a goodreads se uráčilo mi knížku zobrazit. :D

    OdpovědětVymazat
  10. Kromě zmíněných seznamů, bez kterých bych se neobešla, nebo hlídání dat vydání mnou očekávaných knih, je pro mě GR neocenitelným zdrojem inspirace, co si přečíst dalšího, a to hned několika způsoby. Je tam možnost sledování recenzí lidí, kteří mě zajímají (ne všichni mají blog). Dál taky srovnání našeho knižního vkusu - porovnáním hodnocení knih, který četly obě strany - když vidím, že se naše hodnocení rozchází, tak jejich názoru většinou nevěnuju moc pozornosti. Naopak, když se shodujeme, procházím jejich seznamy přečtených knih, abych našla, co by se mi asi tak mohlo líbit. GR svým čtenářům taky i přímo navrhuje, co by se jim mohlo líbit, na základě jejich přečtených a ohodnocených knih. A nakonec (co mě zrovna napadá) když si čtu anotaci nějaký knihy, která mě zaujala, hned vidím, jestli ji lidi z mýho seznamu přátel/sledovaných četli a co si o ní mysleli. Oh a jednou měsíčně mi přijde mail s novinkama knih od autorů, který jsem četla.
    Upřímně, byla bych bez GR ztracená :D

    OdpovědětVymazat
  11. Já mám Goodreads vlastně dost ráda. Baví mě číst statusy ostatních, když mám náladu. Je fakt, že z toho vyhledávání by se jeden někdy střelil, ale... =D No, možná v tom jistou roli hraje i moje lenost. Já si fakt nejsem schopná sama pro sebe psát seznam toho, co si chci přečíst. Prostě to u mě nefunguje. =D

    Ale abych se přiznala, třeba o tom, co si chci koupit, se hodně rozhoduju i na základě recenzí a hodnocení právě na Goodreads... =D

    OdpovědětVymazat
  12. Mě GoodReads na 100% vyhovuje. Jsem dost chaotická, takže zapisování si čehokoliv ručně nepřijde v úvahu. Taky většinou čtu v angličtině, takže Databáze potom nepřipadá v úvahu. Líbí se mi, že si můžu zaznamenávat na jaké stránce jsem plus nějaké moje poznatky, což se mi osvědčilo už několikrát, když mi třeba ve škole vypadla záložka (nebo mi jí někdo vytáhl, že) - stačilo se podívat na GoodReads. Navíc můžu sledovat spoustu lidí a vidím, kdo už četl které knihy a jak se mu líbily. Jsem ohledně toho takový maniak, jiní tráví spoustu času na FB, pokud otevřu počítač, pořád mám otevřený GoodReads. :D

    OdpovědětVymazat
  13. Děkuju všem za komentáře, koloušci :) Jsem ráda, že je tohle normální vyjadřování názorů a ne hejtování, který jsem si představovala při psaní tohohle článku :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozumní lidi, rozumné odpovědi... :) A uzavřela bych to asi tak, sto lidí, sto názorů a sto chutí. A je fajn, že máme na výběr :)

      Vymazat
  14. Já víc než Goodreads používám Databázi knih :))

    OdpovědětVymazat
  15. Já na Goodreads taky moc nechodím. Zabloudím tam jednou za 3 měsíce, když si chci najít nějakou knihu, která u nás ještě nevyšla. Jinak mě to ani moc nebaví. Radši mám už zmíněnou Databázi knih :)

    OdpovědětVymazat

Těším se na váš komentář! :)