středa 29. října 2014

LOLA A KLUK OD VEDLE

AUTOR: Stephanie Perkins
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Lola and the Boy Next Door
SÉRIE: Polibek pro Annu
DÍL: 2/3
POČET STRAN: 328

Stephanie Perkins vždycky milovala knihy. Nejdřív pracovala jako prodavačka knih, potom jako knihovnice a až později se z ní stala spisovatelka. Lola a kluk od vedle není přímo pokračování Polibku pro Annu, nicméně je to doplňující příběh, druhý z celkových tří.

Lola by nemohla být šťastnější. Má skvělého přítele, kterého její dva tátové sice nemají rádi, ona si s ním ale užívá spoustu zábavy. Lola se nejvíc bojí toho, že se do sousedního domu znovu nastěhuje její první láska, se kterou jí to nevyšlo. Obavy se brzy naplňují a Lola musí vyřešit své city k obou klukům.

zdroj
Lola by jednoho dne chtěla být návrhářka. Už teď si své oblečení z větší části sama vyrábí, ráda nosí různé paruky a vždy se cítí sama sebou. Přestože se autorka čtenářům snaží namluvit, jak moc je Lola vyspělá, opak je pravdou. Lola se stále nachází někde mezi dítětem a dospělým, jako hlavní postava nepůsobí nijak speciálně a nejzajímavější je na ní právě její styl oblékání. Na to ale čtenář musí mít dobrou představivost, protože Stephanie Perkins se na Lolině oblečení dost vyřádila.

Lolin vztah s přítelem Maxem je už od začátku vyprávění v plném proudu. Čtenář si ihned uvědomí, že jejich vztah vlastně vůbec není dobrý, pro Lolu absolutně nevhodný, nicméně Lola tohle nevidí. Naopak až příliš nadšený je vztah Loly a Cricketa, přestože tomu se Lola snaží bránit. Cricket je první láska, zajímavý, vysoký kluk, který se nebojí obléknout trochu jinak, stejně jako Lola. Jenže Lola se příliš zabývá minulostí, nedokáže odpustit, bohužel to ani není nijak zajímavá minulost. Lola je prostě a jednoduše dětinská a malicherná. 

zdroj
Již od začátku knihy bude všem naprosto jasné, jak se příběh bude odehrávat dál. Nedostatek akce a zajímavých, nečekaných zvratů představuje obrovské zklamání. Příběh navíc předkládá neuvěřitelné zbytečnosti. Jako například to, že Cricket Bell má být potomek Grahama Bella, toho vynálezce telefonu. Nechápu, proč se jeho talent snaží takhle obhájit, člověk může být šikovný i bez toho, aniž by musel mít slavné předky.

V knize se hodně často objevují postavy z předchozího dílu Polibek pro Annu, tedy Anna a St. Clair. Jako easter egg by to bylo moc hezké a efektivní, takhle jsou postavy do příběhu zasazeny téměř až uměle, působí nuceně. Navíc tím celá předchozí kniha trochu ztrácí body, vztah, ke kterému musela oblíbena dvojice dojít, vidí čtenář slepýma očima Loly a to ho zesměšňuje.

Po Polibku pro Annu je tohle velký skok dolu. I na třetí díl Isla a věčné štěstí jsem slyšela rozporuplné názory. Poslední díl jsem si chtěla pořídit v angličtině, ale počkám. Počkám, jestli vyjde v češtině. Počkám, až se mi Lola a kluk od vedle pořádně rozleží v hlavě. Ano, bylo to čtivé, jenže tak zbytečně průměrné a dětinské, až je mi z toho smutno.

DALŠÍ RECENZE NA LOLU: TADY (laurdes.cz); TADY (freckles-books.blogspot.cz)
DALŠÍ KNIHA AUTORKY: Polibek pro Annu

11 komentářů:

  1. Páni...mně se Lola líbila..ačkoli určitě o poznání méně než Anna...ne, to jsem špatně vyjádřila. Cricket se mi líbil. Lola byla ujetá, ale ne tím správným způsobem a nejzajímavější na ní rozhodně nebyla její urputná snaha být někým jiným díky kostýmu, ale právě její gay otcové. Ale Stephanie Perkins mám pořád hodně ráda a na Islu se těším :) Snad nebudu zklamaná, jako ty jsi už z Loly...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejzajímavější určitě byli gay otcové, nicméně v recenzi jsem je nezmínila, jelikož o nich ten příběh není a přišli mi tam stejně špatně nastrčeni, jako třeba Anna a Étienne. I jejich příběh mohl být nějak víc rozvinut. Prostě jsem od knihy čekala víc, nevím proč mi všechno přišlo strašně hrané, ale první díl se mi vážně moc líbil. Snad bude Isla lepší.

      Vymazat
  2. Mně se kniha moc líbila. Celkově je tato řada hodně povedená a na třetí díl se těším. Mám na to jiný názor, ale i tak hezká recenze! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky! Aspoň je vidět, že každý jsme jiný :)

      Vymazat
    2. Ano, to už jsem se za ten rok na vlastním knižním blogu naučila. :D

      Vymazat
    3. Já taky :D Ale je fajn vidět, když si lidi stojí za svým :))

      Vymazat
  3. Skvělá recenze, jen jsem myslela že je to jen volně navazující. Tak to bych si prvně asi měla přečíst první díl, který je hodně chválený a já na něj mám stejně spadeno :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to volně navazující, zmiňuji to hned v úvodu :) První díl si přečti určitě, co dál se rozhodneš potom :))

      Vymazat
  4. Mně se Lola docela líbila. :) Ale je pravda, že jsem ji četla dřív než Polibek pro Annu. Když jsem potom Annu četla, připadala mi hrozně překombinovaná. A taky už je to asi rok a půl zpátky.
    Ale když jsem se zatím potom zpětně ohlížela, je pravda, že Anna byla taková...šťavnatější. :D Nevím, jak jinak to vyjádřit. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já ti rozumím! Anna je pro mě prostě výborná kniha, Lola je proti ní dost zklamání a navíc přesně jak říkáš, že překombinovaná.

      Vymazat
  5. Krásná recenze. Tuto knihu bych si chtěla přečíst. :)

    OdpovědětVymazat

Těším se na váš komentář! :)