úterý 18. listopadu 2014

JANA EYROVÁ | AUDIOKNIHA*

AUTOR: Charlotte Brontë
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Jane Eyre
INTERPRET: Gabriela Vránová
DÉLKA: 4 hod. 24 min.

Jana Eyrová vždycky žila složitý život bez lásky. Jako malé dítě přišla o rodiče a musela žít s tetou a jejími dětmi v domě, kde o ni nikdo nestál. Teta se potom neoblíbeného dítěte zbavila a poslala ho do Lowoodské školy, kde Jana musela vydržet přísnou výchovu a častý nedostatek jídla. Jana se následně stává učitelkou v Lowoodu, ale brzy si uvědomuje, že by chtěla něco jiného.

Příšerná teta Janu považuje za břímě, kterého je třeba se zbavit. Podle ní Jana žije jen proto, aby tetu zlobila. Jenže malá Jana nemůže za to, že nemá rodiče ani jiné příbuzné, a kdyby mohla, s chutí by z domu své tety odešla. A tohle přání se jí poměrně rychle plní, když jí teta posílá do školy v Lowoodu. Dny na nové škole jsou těžké, ale Jana poznává nový život, tvrdý režim a kamarádství, kterého se jí s tetinými dětmi nedostávalo. Jana zůstává v Lowoodu i po dokončení školy a stává se učitelkou. Následně si však dává inzerát, a když jí nabídnou práci vychovatelky ve velkém domě, neváhá. A tehdy Jana poprvé poznává lásku, protože se brzy po nástupu do nové práce zamiluje do podivínského zaměstnavatele pana Rochestera. 

zdroj
Krásný, ale ponurý příběh Jany Eyrové a jejího chudého života. Nepředstavujte si nic ve stylu Pýchy a předsudku od Jane Austenové, tohle je totiž o něco silnější příběh, který přibližuje příběh ženy, která nemá rodinu ani peníze, a musí se sama uživit. A k tomu žít spokojený a šťastný život, který by ji naplňoval. Postava Jany je plná protikladů, v jednu chvíli tichá, podruhé výbušná. Jedna věc je na ní ovšem stálá, má totiž svou hrdost a ponížení nesnese dobře, proto jsem se do ní zamilovala. Čtenář poznává Janu už od malička, vidí jí v nejrůznějších dobrých i špatných situacích, proto je velice snadné ji pochopit. Za to pan Rochester je tvrdý oříšek. Jeho duše a charakter se odkrývají pomalu, zato pečlivě.

Tohle dílo z pera Charlotte Bronteové patří mezi jednu z mých nejoblíbenějších klasik. Každá holka má totiž v sobě kousek romantiky, přestože jí možná nedává znát, a chce slyšet šťastný příběh plný lásky. Jana Eyrová sice není tak docela šťastná, přesto dokáže pohladit na duši. Navíc interpretace Gabriely Vránové se poslouchá skoro sama. Její hlas zní velice příjemně, takže i po hodinách poslouchání v kuse vás hlas nebude nudit nebo otravovat. Janu Eyrovou doporučuji, jak v klasickém knižním podání, tak v podobě audio knihy. Jde o klasický příběh, který nesmí nikomu uniknout.

*Za poskytnutí recenzní audioknihy děkuji audioteka.cz
DALŠÍ RECENZE NA JANU EYROVOU: TADY (misa-a-knihy.blogspot.cz)

8 komentářů:

  1. Já znám knihu jen v pevné vazbě, ale i jako audiokniha by mohla být zajímavá. I jen kvůli námětu, je to skvělý do takovýhlech deštivých dnů a poslouchat to po cestě do nebo ze školy? To musí být skvělý :) Skvělá recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Audiokniha je úplně stejná, akorát je to rychleji "přečtené". Moje cesta do školy trvá bohužel asi jen deset minut, ale poslouchala jsem v autobusu, když jsme jeli se školou na výlet, a super! Při uklízení to taky není vůbec špatné! :)

      Vymazat
  2. Knihu mám doma a už se na ní asi rok chystám. :D Možná to čtení zkombinuji z audioknihou. Díky za tip. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jestli máš ráda klasiku, tak si tohle určitě přečti! :)) Podle mě jedna z nejkrásnějších (klasických) knih :)

      Vymazat
  3. Mně přijde většina literárních děl z téhle doby taková dost ponurá i když snadno pochopitelná a jednoduchá. Není to zrovna můj šálek čaje, ale klasika je to v každém případě a znát by to člověk měl. Četla jsi Na větrné hůrce? Já snad neznám nikoho, kdo to dočetl :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hůrku jsem četla a bavilo mě to, ale rozhodně to není jedna z mých nejoblíbenějších knih :D

      Vymazat
  4. Ségra max. četla Na větrné hůrce, což jí dalo sice časově zabrat, jak jsem si všimla, ale líbilo se jí to. Já jsem ani to nečetla. Naštěstí máme Janu Eyrovou v maturitní četbě, takže jsem ráda, že máš na ni takový pozitivní názor. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jana Eyrová je mnohem lepší než Na větrné hůrce! :) :)

      Vymazat

Těším se na váš komentář! :)