pátek 30. ledna 2015

HARRY POTTER: SLYTHERIN | #HOUSEPRIDE

Pottermore Insider pořádá v těchto dnech (pátek až neděle) soutěž, ve které mají soutěžící vyzdvihnout svou kolej a prokázat, že jsou pyšní na to, kam byli zařazeni. Přestože se soutěže jako takové neúčastním, ihned mě napadlo, že by to mohl být dobrý nápad pro článek. Už dávno jsem se totiž něco podobného chystala sepsat, nicméně až teď na to mám trochu času a hlavně chuť. Dnes to tedy bude trochu něco jiného. Článek bude obsahovat spoustu mých zmatených a neucelených myšlenek, takže jsem zvědavá, komu se podaří dočíst do konce :)

ZMIJOZEL

Nebo to bude Zmijozel, kde nastane tvá chvíle - ti ničeho se neštítí, by svého došli cíle.
zdroj
Spousta lidí, která vyrostla na fiktivním příběhu o Harry Potterovi, bere celý kouzelnický svět velice vážně. Já jsem jedna z nich. Přiznávám, že jako první jsem se dostala k filmům už jako hodně malá a určitě jsem tomu vůbec nerozuměla, postupně se mi ale celý svět zažral pod kůži a já nad ním často přemýšlím.
S tím, jak fanoušci vyrůstali s hlavním triem, začali si uvědomovat, že ne všichni by patřili do Nebelvíru podobně jako slavný Harry. Celé tohle zařazování do kolejí podle mě donutí člověka, aby se zamyslel nad tím, jaký ve skutečnosti je. Už neexistuje jen Nebelvír, ale rovnou čtyři krásné a naprosto odlišné koleje, a pravděpodobně jen v jedné z nich by se člověk cítil stoprocentně přijímán. Už vím, že bych nemohla být v Nebelvíru, přestože jsem mu vždycky fandila nejvíc. Jsem ve Zmijozelu a nikdo mi to nevezme.
V knihách i ve filmech je vidět určitá nenávist proti Zmijozelu. Podle všech je to nejhorší kolej, nové děti, jejichž rodiče nepatřili do Zmijozelu, chtějí být zařazeni kamkoliv, jen ne do téhle zelené koleje se znakem hada. Ten, kdo patří do Zmijozelu, musí být od přírody zlý, nepřejícný, navíc z něho vyroste Smrtijed. Nebo ne?

zdroj
Nikdo se nikdy ke Zmijozelu příliš pěkně nechoval. V prvním díle jim Brumbál na konci knihy vezme zasloužené vítězství jen proto, že Harry Potter a jeho kamarádi porušili každý asi sto školních předpisů. V druhém díle si každý myslel, že Tajemnou komnatu musel otevřít někdo z nich. Nikdo jim nikdy nefandí při famfrpálu. Celých sedm let jim jejich spolužáci do hlavy vtloukají, že jejich kolej je špatná a tím pádem jsou špatní i oni. V sedmém díle nikdo nechápe, že Zmijozelští nechtějí bojovat proti armádě Smrtijedů, která se valí na Bradavice. Proč by proti nim měl Zmijozel bojovat? Vždyť by to pro ně znamenalo boj proti vlastním rodičům a příbuzným!

Nikdo se nemůže divit, že celé zástupy lidí ze Zmijozelu se přidaly k Voldemortovi. Vždyť on jim konečně dal pocit, že jsou přijímáni, že mohou být mocní. Já bych se možná ke Smrtijedům přidala čistě na truc ostatním. Říkají o mně, že jsem zlá? Fajn, uvidí, jak zlá můžu po boku Pána Zla být.

Pokud je někdo zařazen do Zmijozelu, nemusí z něho vyrůst zlý kouzelník. Pojďme se podívat na pár takových:
  • Andromeda Tonks, narozená Blacková, sestra Bellatrix a Narcissy, její manžel Ted pocházel z mudlovské rodiny, její dcera Nymphadora patřila do Mrzimoru, na straně Fénixova řádu
  • Horacio Křiklan, v bitvě o Bradavice stál na straně školy
  • Narcissa Malfoy, narozená Blacková, nikdy se přímo nepřidala ke Smrtijedům, nikdy nezískala znamení Smrtijedů, všechny její činy byly pro ochranu Luciuse a Draca
  • (Draco Malfoy, Regulus Black, ...)
Proč se já řadím ke Zmijozelu? Tahle kolej mě vždycky lákala, líbilo se mi jejich porušování pravidel a mazanost, kterou jsem u ostatních dětí neviděla. Já jsem podobná. Jako knihomol bych možná mohla být v Havraspáru, na učení jako takovém mi však příliš nezáleží. Zmijozelské kvality v sobě nacházím nejvíce a myslím si, že v téhle koleji bych byla nejspokojenější.

Proti Zmijozelu jsou podle mě větší předsudky než proti ostatním kolejím. Zmijozelští prostě nejsou do přírody špatní. Stejně jako Nebelvírští nemusí být vyloženě stateční či odvážní. Vždyť Ron byl v Nebelvíru, ale bál se i malého pavouka. Petter Pettigrew patřil do Nebelvíru, ale byl zrádcem a přívržencem Voldemorta. Že je někdo v Havraspáru neznamená, že miluje učení, naopak určitě prokrastinuje nejvíc z celé školy.

A to nejdůležitější, co tím vším chci říct – buďte sakra pyšní na to, do jaké koleje patříte, ale nezesměšňujte ostatní.

V článku určitě není řečeno všechno, co se mi ohledně toho tématu honí v hlavě. Proto si ráda přečtu vaše názory v komentářích! :) A kdo ví, příště se třeba vyjádřím k tomu, jak Brumbál využíval ostatní, nebo k tomu, že láska k Lily nedělá ze Severuse dobrého člověka. 

10 komentářů:

  1. Aneb zbořme mýty o Harrym Potterovi! :D Tvoje názory jsou super, já sama proti Zmijozelu nic nemám. Podle mě je to prostě kolej jako každá jiná a stejně jako jeden člověk většinou nebývá jeden typ temperamentu, tak podle mě žádný člověk nikdy nebude úplně zlý, úplně dobrý, úplně chytrý nebo úplně hloupý. Souhlasím s tebou, že určitě každý, kdo patří do Zmijozelu není hned špatný. :) Já jsem podle Pottermore v Havraspáru a líbí se mi to, protože jsem tu kolej měla odjakživa nejradši (a modrá je moje oblíbená barva :D ) a vůbec se neučím ráda. :D Máš úplnou pravdu, prokrastinuji, co to jde. :D
    Takže, Zmijozel, proč ne? ;)
    Jinak ráda bych si přečetla i tvůj článek o tom, jak Brumbál využíval ostatní. Fakt moc. :) Vždycky mi totiž přišlo, že je to hrozně opěvovaná postava a mně na něm vždycky něco vadilo. :P

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale jo, jen je zbořme! Podle mě je třeba toho zbořit ještě trochu víc! :D Máš naprostou pravdu, každý není vyloženě zlý nebo vyloženě dobrý.
      Nad dalšími články se zamyslím, možná nakonec vznikne nová rubrika – vykecávací soboty :D Jinak Brumbál je skutečně samostatná kapitola. Já ho mám ráda, raději než třeba Gandalfa, ke kterému ho hodně lidí přirovnává, ale podle mě nese zásadní charakterové vady, kterých si čtenář na první pohled možná nevšimne :)

      Vymazat
  2. Skvělý článek. Já byla prvně taky odpůrce, i když ne tak úplně, Zmijozelu. Ale asi jen tak po prvním zhlédnutí prvních třech dílů. Potom mi to přišlo trochu zlé, že je všichni odstrkují. Ne všichni byli špatní. Vždyť kolej má x žáků, ale bylo jich ukázáno jen pár, tak jak můžeme soudit celou kolej? Já nevím, kam bych patřila (ten anglický test je na mně moc těžký) ale nejspíš by to byl Havraspár. A vůbec by mi to nevadilo, nejspíš bych se tam cítila dobře a zapadla bych. (Ale taky jsem jako menší soužila být v Nebelvíru, stejně jako Harry a Hermiona, kteří byli mými vzory) Úplně tvůj pohled na věc chápu, a i když já bych do Zmijozelu patřit nemohla, musím napsat, že je to opravdu úžasný článek! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Každou kolej soudíme podle základních charakterových rysů dvou tří nejznámějších postav z té koleje, přitom se rozhodně nestane, že by v jedné koleji mohli být dvě naprosto stejné postavy. Vezměme si třeba hlavní trio – každý je úplně jiný a když se nad tím pořádně zamyslíme, tak ani jeden z nich by do Nebelvíru vůbec patři nemusel. Harry je Zmijozel, Hermiona je Havraspár a Ron je Mrzimor. Podle mě tedy :)
      Děkuju! :)

      Vymazat
  3. Moc hezky jsi to napsala. :) Já si nepamatuji, že bych Zmijozel někdy nějak vyloženě nesnášela, jen jsem vždycky věděla, že já bych k nim nikdy nepatřila. A tímhle článkem jsi mi připomněla, že když jsem se nedávno dívala na první díl HP, přišlo mi na konci hrozně divný, že Zmijozelu za výhru prakticky nikdo moc netleskal, ale jakmile se to obrátilo ve prospěch Nebelvíru, hnedle se radovali všichni. Jako có? :D Já bych i tak byla naštvaná, že nevyhrála moje kolej a neradovala bych se z toho, že místo Zmijozelu vyhrál Nebelvír. To je můj postřeh k filmu, ohledně knihy mám tuhle scénu v mlze.
    Lidi podle mě opravdu ten Zmijozel nemusí hlavně kvůli tomu, že je prakticky od začátku zobrazován jako ta špatná kolej. Ohledně toho, co jsi o Zmijozelu v článku napsala, souhlasím prakticky se vším. :)
    Jinak já osobně bych tedy patřila do Havraspáru, to mám i potvrzené od Pottermore, a určitě to není jen kvůli tomu, že jsem knihomol. Zkrátka se tam hodím povahově a celkově si myslím, že je to kolej prostě nejlepší pro mě. Oni havraspárští podle mě nejsou jen chytří, ale spíš takový vynalézavý, tvořivý a duchem často naprosto mimo. :D
    A mimochodem, Brumbál byl hroznej manipulátor a stoprocentně ostatní využíval, s tím s tebou souhlasím. O tom by se opravdu dala vést pěkná diskuze. :D A tak. Takže ty další články klidně napiš! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já myslíš, že nějak podobně je to s koncem prvního dílu i v knize. Prostě Brumbál nechal Zmijozel vyhrát a pak najednou začal přidávat body za porušení pravidel.
      Já mám také Zmijozel potvrzený od Pottermore, v té době už jsem měla tušení, že tam budu patřit. Nicméně by mě zajímalo, jstli by mě teď třeba klobouk zkusil zařadit jinam, jestli jsem se třeba za těch pár let nezměnila :) :D

      Vymazat
  4. Pěkné :)
    Celkem s tím souhlasím. A nikdy jsem nějak nepochopila, proč je vyzdvihován Nebelvír. Vždyť nedělají nic tak mimořádného. Parta bláznů se sebevražednými sklony, za které je všichni (i učitelé) obdivují. Nic proti Nebelvíru nemám, jen prostě nechápu tu popularitu.
    Já skončila v é nejmilovanější koleji - v Havraspáru. Rozhodně nejsem ten "šprtací typ" ale na známkách mi celkem záleží, takže asi proto jsme tam skončila :D
    A ještě k té rivalitě Nebelvír x Zmijozel. Přijde mi, že tyto dvě koleje si jsou vlastnostmi celkem podobné. Obě koleje rozhodně mají odvahu a jakousi cílevědomost. A kdyby se odhodily předsudky a tyto dvě koleje se spojily, určitě by vzniklo něco velmi zajímavého :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, že Nebelvír a Zmijozel jsou vlastně celkem podobné koleje, jejichž spojením by určitě došlo k něčemu ohromnému.
      Bohužel celá tahle rivalita začala už u zakladatelů, kdy Salazar Zmijozel prostě měl dost ostré názory, které si nechtěl nechat vymluvit, a právě proto už na úplném začátku vystavil svou kolej budoucím předsudkům no :/

      Vymazat
  5. Ja všetky fakulty beriem s vážnosťou a bez predsudkov - aj keď som Chrabromil. Triediaci klobúk v Pottermore ma tam zaradil dvakrát :D Do úvahy ešte prichádzal Bifľomor, ale som šťastná, že som v Chrabromile. Slizolin beriem s rešpektom, ale veľmi ho nemusím, čo pripisujem tej spomínanej "slabšej nenávisti" voči nemu, ktorý bol v knihách a filmoch.

    http://zoniaworld.blogspot.sk/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak je to správně – brát všechny bez předsudků! Jinak se omlouvám, ale vždycky se musím smát slovenskému překladu Harryho Pottera :D Prostě Slizolin :D :D

      Vymazat

Těším se na váš komentář! :)