středa 25. února 2015

JAK BÝT ŽENOU

AUTOR: Caitlin Moran
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: How to Be a Woman
POČET STRAN: 320

Nevím, jak být ženou. Popravdě? Menstruace mě i po sedmi letech pokaždé překvapí, slovo feminismus se v mém slovníku objevilo teprve před pár měsíci a při pomyšlení na potrat se mi mírně zvedá žaludek. Naštěstí je tu Caitlin Moranová, která se nebojí poradit a vyřešit i ty nejcitlivější témata.

Oficiální anotace: Nikdy dříve nebylo lepší být ženou. Máme volební právo, antikoncepci a od roku 1727 nás neupalují jako čarodějnice. Ale pořád ještě zbývá položit pár rýpavých otázek... Proč se od nás očekává, že budeme vyholené? Měly bychom chodit na botox? Opravdu nás muži vskrytu nenávidí?

Hned první věc, které si čtenář po přečtení prvních pár stránek všimne, je autorčina upřímnost. Mluví o tom, jak v dětství neměla žádné kamarády, svěřovala se svému hloupému psovi a při prvních menstruacích se snažila příliš nehýbat. Tehdy bylo Caitlin třináct, psala se osmdesátá léta a malá kulatá holka musela nosit kalhotky po své mamince, jelikož měla dalších sedm sourozenců a peníze chyběly. A z téhle mladé dívky, která vymýšlela hlouposti a neustále se hádala se svou o dva roky mladší sestrou, vyrostla sebevědomá žena píšící sloupky do časopisů a obhajující feminismus.

Přestože se vám teď možná zdá, že kniha je vlastně autobiografický příběh samotné autorky, ve skutečnosti to tak úplně není. Moranová sice využívá prvky ze svého života, ale právě díky nim dokáže obhájit své názory a postoje týkající se všemožných ženských témat. Otevřeně mluví o potratu, neplácá jen o tom, co si někde přečetla, ale mluví z vlastní zkušenosti. A poměrně barvitě líčí, jaké to pro ni bylo. Podobně detailně mluví například o porodu prvního dítěte a z jejího popisu se křehčím osobám, které žádné dítě neporodily, můžou udělat mžitky před očima. Jako třeba mně. 

Feminismus se konečně dočkal pořádného vysvětlení a minimálně tu kapitolu, ve které se řeší, by si všichni (muži i ženy!) měli přečíst povinně. Konečně někdo hlasitě říká, že feminismus se nerovná nenávist k mužům. Myslíte si, že nejste feministka? Tak zkuste myslet znovu. Chcete přece mít stejná práva jako muži, nebo ne? Však ona vás Moranová přinutí křičet větu "Jsem feministka!".

A nemyslete si, že pokud jste chlap, tak se vás to netýká – jen vylezte na židli a zařvěte: „JSEM FEMINISTA!“ Feminista je jedním z nejskvostnějších výsledků evoluce. Feministé by NEPOCHYBNĚ měli stát na židli – abychom vám my ženy mohly připít šampaňským, než se na vás dychtivě vrhneme. 
Myslíte si, že jste tlustá? Snad každá žena si to myslí a Caitlin Moranová řeší i tohle téma. Zkuste si říct padesátkrát před zrcadlem, klidně se slzami v očích, že jste tlustá, ale až vám to pak někdo řekne, s vámi to ani nehne. Jakmile nějaké slovo řeknete dvacetkrát za sebou, ztratí svůj význam. Proč by to mělo být se slovem tlustý jinak? Navíc jak říká J.K. Rowling: “Is 'fat' really the worst thing a human being can be? Is 'fat' worse than 'vindictive', 'jealous', 'shallow', 'vain', 'boring' or 'cruel'? Not to me.” (Zbytek tady.)

Caitlin Moranová píše otevřeně, sprostě, argumentuje svými zkušenostmi, ale uznává i názory ostatních. Je to inteligentní a rázná žena a tomu odpovídají její eseje v téhle knize. Já se při čtení smála a přikyvovala nad tím, jak moc pravdivá její slova jsou. Pro ženy by tahle kniha měla být povinná, přestože se vám možná místy bude zdát příliš hrubá a nebudete souhlasit se vším. Já věřím tomu, že někomu z vás by mohla hnout s dosavadním pohledem na svět. A pokud ne, tak se při čtení alespoň dobře pobavíte.

12 komentářů:

  1. Tahle knížka vypadá dobře :) Skvělá recenze!

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkná recenze, knížka vypadá fakt zajímavě :)

    OdpovědětVymazat
  3. Já četla půlku před pár lety a bylo toho na mě moc. Kdybych si ji přečetla teď, nejspíš bych se pobavila a ještě nad tím popřemýšlela. Rozhodně je to ale zajímavá četba, akorát ta otevřenost je někdy.. až příliš bych řekla.. Hezká recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná by se ti teď líbila víc, když jsi o pár let starší :) Nicméně rozumím tomu, že takováhle otevřenost není pro každého, zvlášť v tématech, které autorka řeší.

      Vymazat
  4. Tahle kniha mi přišla naprosto famózní, ale nejvíc jsem se bavila v kapitolě o kundě :D U toho jsem se řezala smíchy já, i přítel. Její styl je zkrátka jedinečný, a upřímně mě baví :)

    Králík v krabici

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že to taky tak vidíš! Já už jsem si pořídila i Morantologii a brzy se do ní pustím :)

      Vymazat
  5. Dobré! Ještě jsem o knize neslyšela a vypadá fakt dobře. Rozhodně jdu do ní! Myslím, že jsem tu u tebe na blogu poprvé a myslím, že se budu ráda vracet. Tvoje recenze mě bavila, píšeš čtivě a přehledně a to mám ráda. =)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju!! Podobné komentáře mi vždy zlepší den! :)

      Vymazat
  6. Jo, rozhodně tuhle knihu potřebuji ve svém životě a to nejlépe hned!!! (nebo radši až po Zmizelé a RPO! :D )

    OdpovědětVymazat

Těším se na váš komentář! :)