úterý 24. března 2015

MORANTOLOGIE*

AUTOR: Caitlin Moran
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Moranthology
POČET STRAN: 312 

Není to tak dávno, co jsem publikovala nadšenou recenzi na knihu Jak být ženou od Caitlin Moranové. Kniha propletená feminismem a všemi možnými i nemožnými ženskými problémy si mě získala už v první kapitole, takže se nikdo nemůže divit, že jsem si hned běžela obstarat i další knihu od téhle potřeštěné britské autorky.

Caitlin Moranovou by všichni měli znát. Především kvůli její vytrvalé podpoře feminismu, který náhodou i moc hezky vysvětluje ženám, které si myslí, že feministky rozhodně nejsou. Britka s prořízlou pusou se ve své Morantologii věnuje světu, v němž žije se svým manželem a dětmi. Zatímco v Jak být ženou se soustředila na výhradě ženský svět, Morantologii věnuje konkrétnějším věcem, které se jí staví do cesty a ona má potřebu se k nim hlasitě vyjádřit. Přečtete si o seriálu Downton Abbey, o filmu Krotitelé duchů nebo o kouření trávy.
Přijala jsem za své motto, že toto je ten nejlepší svět, jaký máme – protože je jediný, který máme. Jsou to ty nejjednodušší počty na světě. Bez ohledu na to, kolik příšerných, skličujících a znervózňujících událostí se může stát, pořád tu jsou knihovny. A déšť dopadající na hladinu moře. A měsíc. A láska. Vždycky tu bude něco, na co se můžete zadívat s potěšením, nebo něco, na co se můžete nadšeně těšit.

Morantologie vyšla už v roce 2012, proto není divu, že se čtenářům budou zdát některé články zastaralé. Třeba pohřeb Michaela Jacksona si já osobně vůbec nepamatuji (asi mi i nějak uteklo, že zemřel). Caitlin Moranová skutečně řeší všechno, co se jí objeví před nosem, a na všechno má názor. V knize se dají najít starší události jako královská svatba, ale i nadčasové kousky, jako třeba problém s kofeinem nebo populární televizní seriál od BBC Sherlock, který by rozhodně neměl nikomu uniknout! Když se zrovna Moranová trefí do vašeho vkusu, číst si o tom je přímo potěcha pro duši.

Přestože se široký záběr autorky může zdát spíše přínosem, opak se mnohdy stává pravdou, ale to záleží čistě na čtenáři a jeho znalosti moderního světa. Těžko Moranové můžu nadávat za to, že píše o Keith Richardsovi, o kterém slyším prvně v životě od ní, a proto mi článek o něm a jeho drogových eskapádách nic neřekne. Moranová nemůže za to, že Lady Gaga jde totálně mimo mě, zatímco pro ni je to bohyně, která by měla být uctívána. Rozumíte mi, co tím chci říct? Ve sbírce sloupků se občas najdete, ale občas totálně ztratíte. Nicméně tak jako tak budete mít knihu rychle přečtenou a užijete si ji.

V souboru sloupků Moranové se znovu objevuje její otevřená mysl a neschopnost odpustit si kdejaký detail. A právě to je na celé knize tak skvělé. Moranová se nesnaží nic schovávat, nebojí se mluvit i o trapných situacích, za které by se jiní lidé propadali do země a rozhodně by je nepublikovali v knize. Humorné články jsou základ celé knihy a čtenář se při nich prosměje od začátku až do konce.

Caitlin Moranová se u mě zapsala jako talentovaná novinářka, která svou drzostí, snesitelnou hrubostí a rázností dokáže vyniknout mezi spisovateli. Buď jí budete milovat, nebo nenávidět. Ukáže vám věci z nové perspektivy a na její články jen tak nezapomenete. Pokud jste si autorku oblíbili (jako já), mám pro vás dobrou zprávu. Už v létě 2015 by měla vyjít v překladu její nová kniha s názvem How To Build a Girl.

*Za recenzní výtisk děkuji knihkupectví Dobré knihy

DALŠÍ RECENZE MORANTOLOGIE: TADY (www.kniznipratelstvi.cz), TADY (books-postcards-geocaches.blogspot.cz)
DALŠÍ KNIHY AUTORKY: Jak být ženou

2 komentáře:

  1. Patřím rozhodně k těm, které tuhle ženskou milují, neboť i přesto, že netíhnu ani k Lady Gaga, Sherlockovi, Downton Abbey, Jacksonovi, Keithu Richardsovi, ani premiérovi, prostě mě její psaní neskutečně baví. Mohla by napsat i seznam na nákup a já jsem přesvědčená, že bych se toho nasmála.
    Zatím jsem četla jen Morantologii, ale Jak být ženou mám připravené a jakmile budu mít chuť a chvilku, jdu po ní :)
    Super recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak být ženou se mi líbilo o kus víc, takže se máš na co těšit! :)

      Vymazat

Těším se na váš komentář! :)