sobota 7. března 2015

PŘÍBĚHY DO SLUCHÁTEK | AUDIOKNIHY

Nebudu vám lhát. Už někdy před třemi měsíci jsem měla zrecenzovat audioknihu Zmizelá pro stránku audioteka.cz, jenže nejsem schopná se do toho ponořit. Takže za trest píšu tenhle článek, ve kterém vám představím pár audioknih, které by vám podle mého názoru neměly uniknout.
Hned na začátek musím říct, že můj vztah k audioknihám není nijak hluboký. Jsem ráda, že existují, protože v případě nouze (někdo mi vypíchl oči, takže už nikdy nebudu moci číst) nebo nudy (zapomněla jsem si do autobusu vzít papírovou knihu) jsou skvělé. Článek o činnostech, při kterých se dají mluvené příběhy poslouchat, jsem vám již ukázala, takže dnes o konkrétních kouscích.

ČTECÍ KRIZE
Kdysi dávno jsem publikovala článek o tom, jak zahnat čtecí krizi. Dnes bych tenhle článek asi o pár bodů doplnila. Rozhodně bych přidala bod s názvem audioknihy. Když vám myšlenky poletují a/nebo se nemůžete do žádné knihy začíst, ale stále máte chuť na takový příběh, u kterého budete moci zapojit fantazii, sáhněte po audioknize. Nejlépe asi po nějaké krátké, co netrvá dvacet hodin, nebo po takové, jejíž příběh už znáte a je drahý vašemu srdci. A nebo si poslechněte něco tak napínavého, že celé hodiny nesundáte sluchátka z uší.

KONKRÉTNĚ: 
Hunger Games. Tenhle napínavý dystopický příběh už asi všichni četli, ale pokud se chcete zbavit čtecí krize nebo dlouhé chvíle při čekání na poslední film, nebála bych se po něm sáhnout. Recenze
Bridget Jonesová. Většina lidí zná potřeštěnou Bridget díky zábavným filmům, ve kterých si hlavní roli zahrála Renée Zellweger. Možná víte, že Bridget poměrně nedávno (záleží tedy na tom, jak chápete pojem nedávno) dostala o příběh navíc. Pokud patříte mezi její fanoušky, neměla by vám utéct audiokniha posledního dílu Láskou šílená, který namluvila Martina Hudečková. To je podle mě velké plus, protože tahle herečka nadabovala filmovou Bridget a spousta českých fanoušků je na hlas zvyklá. Třeba já!
Volání kukačky. Britský detektiv Cormoran Strike a jeho případy z pera J. K. Rowling možná nejsou tak napínavé, jako jiné detektivky, ale jsou promyšlené a plynulé. Cormoran Strike mi navíc svou schopností dedukce připomíná jistého pana Holmese. Audioknihu čte Petr Oliva a dost lidí si to chválí. Dobrá zpráva je, že i druhý díl série, který teď vyšel v češtině nově, už existuje v podobě audioknihy! Recenze

POVINNÁ ČETBA
Maturuji asi za dva měsíce (ne, nevím to přesně, protože už takhle se mi z toho dělá špatně) a přestože mám všechny knihy dávno přečtené, nějak se stalo, že si půlku z nich pamatuji spíš jen mlhavě. Teď je správný čas sáhnout po audioknize, protože při poslechu můžu dělat něco jiného, ale stále budu mít pocit, že se na tu maturitu jakože připravuji.
Myslím si, že spoustu lidí odradí četba do školy a potom nemají ke knihám hezký vztah. Podle mého se dá mezi těmi (údajně) nudnými kousky vybrat pár naprosto fantastických. Pokud se v žádném případě nedokážete začíst do povinné četby a sto stránkovou knihu čtete čtyři měsíce, audioknihy by vám s tímhle mohly pomoci.

KONKRÉTNĚ: 
 • Jana Eyrová. Příběh z pera Charlotte Bronteové patří mezi jednu z mých nejoblíbenějších klasik. V papírové verzi jsem ji četla naposledy před lety, ale poslechem audioknihy jsem si ji skvěle zopakovala k maturitě. Poslouchala jsem verzi, kterou čte Gabriela Vránová a byl to ráj pro uši. Nekecám. Recenze
 • Krysař. Jedna z těch lepších knih, které se dají z povinné četby vybrat, je podle mě Krysař. Tenhle příběh je hluboký a krátký, proto ho máte za necelé tři hodiny poslechnutý.
 • Směšné lásky. S Milanem Kunderou jsem se v knižní podobě setkala teprve nedávno, ale z jeho souboru povídek jsem byla nadšená. Nakonec jsem si Směšné lásky do oficiálního seznamu četby k maturitě nedala, ale to jen z toho důvodu, že jsem byla moc líná pořádně knihu vypracovat. Každou povídku v téhle konkrétní audioknize čte někdo jiný, to se mi na tom asi líbí nejvíc.
 • Kytice. Kytice patří mezi ty české knihy, které by vám rozhodně neměly uniknout. A přestože poezie může být trochu složitější na pochopení, audiokniha namluvená Jaroslavou Adamovou se mi zdá jako správně procítěná a pokud si ji jednou pustíte, vaše pozornost se bude soustředit výhradně na ni.

Stejně jako si papírové knihy občas vybírám podle hezké obálky, u audioknih se dá vybírat podle příjemného hlasu. Hlas některých lidí je totiž tak moc nádherný, že bych ho chtěla poslouchat navždy. Hlas Jany Strykové bude asi můj nejoblíbenější pro čtení knih.

Na internetu můžete najít velké množství nejrůznějších audioknih. Ano, někdo namluvil dokonce i Padesát odstínů šedi!  (Podle mě byla chyba zvolit výhradně ženský hlas. Dokážu si představit, jak nadšené by čtenářky/posluchačky byly ze sexy mužského hlasu pro části mluvené Christianem, který by jim přímo do uší přes dvacet hodin říkal, co s nimi chce dělat. Ehm.) Nebojte se audioknihy vyzkoušet! A pokud už posloucháte, nezapomeňte mi napsat do komentářů, které audioknihy jsou podle vás nejlepší!

10 komentářů:

  1. Audioknihu jsem ještě žádnou nezkusila a popravdě ani nechci. Vůbec mě nelákají. Já mám sluchátka v uších docela často, ale to poslouchám jenom hudbu, poslouchat příběh by mě asi nebavilo. Já si ho zkrátka musím přečíst :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také raději čtu, ale snažím se dát šanci všemu :) Pokud tě to ale neláká, nemá cenu to řešit :)

      Vymazat
  2. Super!
    Jo a budeme si k maturitě vzájemně držet palečky, ju? :o)

    OdpovědětVymazat
  3. Žádnou audioknihu jsem nikdy nezkoušela, ale asi to napravím, protože stejně jako ty za dva měsíce maturuju a stejně jako ty si z poloviny knih pamatuju jenom hlavní příběh, ale na nějaký velký rozbory to nevidim.. A jsem docela ráda, že v tomhle nejsem sama :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na zopakování knih, které už jsi četla, jsou audioknihy fakt dobré. Určitě to vyzkoušej! :)

      Vymazat
  4. Vlastně poslední dobou kdykoli si strčím do uší sluchátka, nerozezní se v nich hudba, ale audiokniha. Pořád dokola poslouchám všechny díly Harryho Pottera. Jo...blázen...vlastně jsem ještě neposlouchala audioknihu, kterou bych neměla předem přečtenou. Nevím, zda bych si to užila, ale o své re-readingy se starám takto a vyhovuje mi to :) V mém životě je spousta chvil, kdy bych si při nějaké práci nebo podobně chtěla číst a prostřednictvím uší a audioknih je to možné a to je prostě super :) Možná bych mohla zkusit nějakou tu klasiku, ke které se jinak v papírové verzi nedokopu ani náhodou.
    HG mám v audiverzi připravené v mp3 až doposlechnu (asi po třetí) Relikvie smrti
    Super článek! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Až takhle? To tě obdivuji! Ale zas je pravda, že kdykoliv mám v uších sluchátka, tak většinou nejdu moc daleko, takže bych z té audioknihy moc nestihla :D
      Jako na re-readingu jsou audioknihy dokonalé, to máš pravdu!
      Jakou verzi Harryho Pottera posloucháš? Kdo ji namluvil? :)

      Vymazat
  5. Tvé ehm na konec mě dostalo :D
    Maturitu zvládneš, uvidíš! Budu ti držet palce, přibližně za dva měsíce (pokud dodáš přesnější časový údaj, tak to i specifikuju! :))
    Audioknihy mám za sebou čtyři, všechny v angličtině, a všechny takové, co už jsem předtím četla. DUFF i Mediátor 1 a 2 se mi líbily, a poslouchat v rámci přípravy na zkoušku z fonetiky Harry Potter and the Philosopher's Stone byla prostě bomba! V češtině se k tomu nějak nemůžu dostat. Asi proto, že jsem kdysi slyšela první kapitolu Pottera od Lábuse a nějak mi to nesedlo.
    A v Kunderovi určitě pokračuj, četla jsem od něj už čtyři knihy a Směšné lásky byly zdaleka nejslabší, doporučuju Žert nebo Nesnesitelnou lehkost bytí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Poslouchat v angličtině mě například vůbec nenapadlo, ale je to dost dobrý nápad! Pokud se nepletu, tak v podobě audioknih se dá sehnat i fanfikce Harryho Pottera, tak tomu dám možná šanci! :D
      Směšné lásky byly prostě skvělé, ale jestli říkáš, že Kundera má i lepší knihy, budu si je brzy muset obstarat!
      A díky moc Freckles, jsi strašně hodná! <3

      Vymazat

Těším se na váš komentář! :)