čtvrtek 28. května 2015

NEŽ JSEM TĚ POZNALA

AUTOR: Jojo Moyes
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Me Before You
POČET STRAN: 407

Jednoho dne jsem dostala chuť utopit se ve slovech a tak jsem sáhla po Než jsem tě poznala od britské autorky Jojo Moyesové. Vážně jsem nečekala, že knihu přečtu na jeden zátah. Osm hodin jsem se smála a plakala a přesně o půlnoci jsem jí s rudýma očima jen nerada zavřela. Dobrá zpráva je, že se natáčí film, ve kterém si hlavní role zahrají Emilia Clarke (Hra o trůny) a Sam Claflin (Hunger Games).

Život Louisy Clarkové je neuvěřitelně obyčejný. Už léta pracuje v malé kavárničce, kde každý den vídá ty samé lidi, má dlouholetého přítele a velkou rodinu. Jenže kavárna se ze dne na den zavírá a Louisa končí bez práce. Osud ji svede dohromady s Willem Trynorem, kterého před dvěma lety upoutala nehoda na kolečkové křeslo. Je jen na Louise, aby náladovému Willovi ukázala, že má stále pro co žít.

Šestadvacetiletá Louisa stále žije u rodičů a neumí nic jiného, než rozlévat kávu. Když Louisa přijde o práci, jejím rodičům a sestře na chvíli vynechá srdce, protože jsou všichni závislí především na její výplatě. Louisa nemá téměř žádné zkušenosti a k práci ošetřovatelky u kvadruplegika se dostává spíše díky své živé náladě a prořízlé puse.

Will Traynor je pravým opakem ztřeštěné Louisy. Jeho život byl vždycky protkán adrenalinovými sporty a tvrdou prací. Před dvěma lety ho však srazila motorka a Will od té doby sám neudělá vůbec nic. Kromě nohou má totiž ochrnuté také ruce. Předchozí život plný zábavy mu bolestně připomíná, že se ze svého stavu už nikdy nedostane. Těžko se smiřuje s tím, že se o něho musí starat někdo jiný.  Pomáhat člověku, který o to vůbec nestojí je hodně složité a nepříjemné, Louisa však peníze potřebuje, proto se obrňuje trpělivostí a navíc se utěšuje tím, že práce bude trvat pouze půl roku.

Nikdy jsem si neuvědomila, jak neuvěřitelně nedostupný je svět pro lidi na vozíku. Tenhle příběh mi však otevřel oči. Dojemné vypravování pohledem nezkušené Louisy jen přibližuje a objasňuje čtenáři, jak hrozný musí být život kvadruplegika. Vždyť i blbá projížďka po městě se neobejde bez zástupu čumilů. Nejenže se kvůli tomuhle postižení uzavírá pro lidi velká část života, navíc se setkávají s velkým nepochopením ze strany lidí, kteří o tom nic neví. V Než jsem tě poznala často lidé vůbec nepřemýšlí a snad si i myslí, že kvadruplegik má postižený mozek, nemůže se sám rozhodovat nebo že neslyší jejich komentáře. 

Louisa a Will tvoří nesourodou dvojici. Nabručený Will o Louise ze začátku příliš dobře nesmýšlí. Snad ji dokonce považuje za natvrdlou, ale na jeho obranu, Louisa se tak občas chová. Jenže právě ona se za ten půl rok, kdy u Willa pracuje, změní téměř k nepoznání. Jejich vztah jde do hloubky, ale nečekejte, že se na sebe na dvacáté stránce vrhnou. Jednak by to nešlo, jelikož Will se skutečně nemůže ani hnout, navíc má Louisa poněkud nepochopitelný vztah s dlouholetým přítelem, který je pro ni spíš jako známý, kterého vídá jednou za čtrnáct dní a nemá si s ním co říct. 

Obálka hlásá, že uvnitř najdeme citlivý romantický příběh. To můžu potvrdit. A také vás mohu ujistit, že tahle kniha není jen další tuctový román s jednou hlavní linkou. Než jsem tě poznala předkládá hluboký a smutný příběh, u kterého si vybrečíte oči. Kniha má přes tři miliony prodaných výtisků a já si dokáži představit, že autorce Jojo Moyesové se podařilo minimálně polovinu čtenářů rozplakat. Včetně mě. 

13 komentářů:

  1. Knihu jsem četla už někdy minulý rok a dostala mě hlavně kvůli tomu, že autorka nikam nespěchala a všemu dala svůj čas:) Knihu mohu vřele doporučit:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu! Kniha není uspěchaná a to je další z důvodů, proč je skvělá!!

      Vymazat
  2. Od této autorky jsem nikdy nic nečetla, když jsem byla mladší, domnívala jsem se, že se jedná o přeslazené romány. Teď mám však jiný názor a jakmile se překlene písemkové období, moc ráda si ji přečtu, díky za tip :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem autorku neustále odkládala s pocitem, že půjde o přeslazené romány, o to víc mě kniha překvapila :) Hodně štěstí při zkoušení!

      Vymazat
  3. Já jsem tuhle knížku četla bohužel až potom, co jsem viděla film Nedotknutelní. Je to hodně podobné a tudíž jsem dokázala děj docela dobře předpovídat. Příběh Nedotknutelných mi ale přišel propracovanější a zajímavější, takže mě tato knížka tolik nezasáhla. Nemůžu říct, že by se mi nelíbila nebo mě nebavila, ale čekala jsem víc :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, to máš pravdu, řeší podobné téma. Nicméně si myslím, že to jsou oba dost silné příběhy, ale chápu, že Nedotknutelní se nedají překonat :)

      Vymazat
  4. Knihu mám doma a v co nejbližší době se na ni chystám.. Hezká recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky! Určitě se do ní brzy pusť :)

      Vymazat
  5. Souhlasím s tvým názorem- nádherná kniha. Když jsem si ji minulý rok přinesla z knihovny, vůbec jsem nečekala, že bude taková jaká byla. Rozhodně bych si od autorky chtěla přečíst něco dalšího. A víš o tom, že autorka bude na podzim vydávat pokračování? ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Anoo! Akorát si myslím, že už to nebude ono :( Na další knihy od autorky se ale také chystám!

      Vymazat
  6. Moje asi nejoblíbenější knížka loňského (nebo předloňského? Sakra, teď nevím) roku. Vážně mě hodně zasáhla, strašně pěkně se mi četla (zůstala jsem vzhůru dokud jsem ji nepřečetla celou naráz). Prostě...dokonalost sama. Proto trochu váhám se čtením dalších autorčiných knih, protože si myslím, že Než jsem tě poznala už nic netrumfne, nehledě na to, že ani ostatní anotace nevypadají tak lákavě. Ale rozhodně mám v plánu si je někdy přečíst. Měla jsem teď půjčené z knihovny dvě její knihy v originále, ale musela jsem je vrátit nepřečtené. Ach ty rezervace...
    A ano, u scény na pláži jsem plakala jak želva...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem u ní vydržela několik hodin v kuse a nešla jsem spát, dokud jsem ji nedočetla. To se mi už moc nestává, když jsem teď starší (haha)! Mě popravdě nedokázala nalákat ani anotace Než jsem tě poznala, ale je pravda, že ty anotace jsou u většiny knih takové...hmm...divné :D Ale souhlasím s tím, že tuhle knihu asi jiný příběh autorky netrumfne :)

      Vymazat
  7. Skvělá recenze! Knihu si chci přečíst už strááášně dlouho, tak doufám, že se mi to konečně brzy podaří :)

    OdpovědětVymazat

Těším se na váš komentář! :)