středa 17. června 2015

JABLEČNÝ KOLÁČ NADĚJE, PAPÍROVÁ MĚSTA | NEZRECENZOVANÉ KNIHY

JABLEČNÝ KOLÁČ NADĚJE
Jablečný koláč naděje od spisovatelky Sarah Moore Fitzgerald mě nalákal svou obálkou. Ta originální se mi moc líbila, z té české, kterou má na svědomí ilustrátorka Myokard, jsem však přímo nadšená!
Oskar se ztratil. Většina lidí věří, že jeho tělo stále leží někde ve vodě a už se nenajde. Jeho bratr a nejlepší kamarádka Meg jsou přesvědčeni, že jejich skvělý Oskar stále někde žije, jen se potřeboval na chvíli schovat před světem. Jenže jak se Meg postupně dozvídá, co se stalo, její víra se začíná vytrácet.

Meg a Oskar jsou kamarádi již od malička. Vždycky si skvěle rozuměli a noční hodiny často trávili povídáním z okna do okna, nebezpečně vykloněni nad zemí. Když rodiče Meg přijdou se zprávou, že se stěhují na Nový Zéland, pro dívku je to jako facka na tvář. Odstěhovat se však musí, proto nechává kamaráda doma a doufá, že jejich vztah nebude slábnout. A tehdy to všechno začíná.
Citlivý a poněkud naivní Oskar peče ty nejlepší jablečné koláče. Jediný snědený kousek dokáže člověku vlít do žil novou energii a naději. Magické koláče podtrhují křehkost mladého hrdiny a stávají se skvělým detailem v knize. Bohužel to není pouze o nich. V knize hraje velkou roli šikana, první láska a dospívání.
Přátelství buď je, nebo není. Nemělo by mít žádné výhrady, není potřeba ho nijak vysvětlovat, ani se za něj omlouvat.
Příběh ukazuje, co s člověkem dělá neschopnost přijmout odmítnutí. Poněkud zjednodušeně ukazuje myšlení nedospělých postav, jejich sobeckost a neporozumění. Kéž by mi bylo čtrnáct, to by se mi určitě kniha líbila víc. Jablečný koláč naděje je milý, předvídatelný příběh, při jehož čtení se můžete smutně usmát a na konci ho prostě zastrčíte zpátky mezi ostatní knihy. Nevyčnívá, nepřináší nic nového, postavy jsou nedodělané... Má však kouzelnou obálku, kvůli které patří kniha mezi ty nejkrásnější v mojí knihovničce. Upozornění na závěr: při čtení budete mít chuť na jablečný koláč!
HODNOCENÍ: 3/5


PAPÍROVÁ MĚSTA
Papírová města měla rozhodnout, zda s Johnem Greenem jako spisovatelem končím. Nekončím. A Papírová města řadím k nejoblíbenějším knihám.
Quentin je už od malička okouzlený záhadnou Margo. Jednoho dne se objeví v jeho okně a prosí ho, aby ji doprovodil na veledůležité noční výpravě za pomstou. Druhý den po dobrodružné noci přestane Margo chodit do školy a Quentin je odhodlaný zjistit, kam se jeho podivná kamarádka ztratila.

Margo odjakživa milovala záhady a teď se jednou stala. Quentin se snaží najít Margo podle nápověd, které za sebou nechala. Q snad v tu noc, kdy byli naposledy spolu, cítil spříznění duší. Jeho snaha nalézt Margo se brzy stává posedlostí a prioritou, přestože by se měl soustředit na jiné, důležitější věci. Honí se za představou Margo, kterou si vytvořil v hlavě, protože ve skutečnosti ji vůbec neznal. Nikdo ji pořádně neznal.
Jak ošemetná věc je věřit, že nějaký člověk je víc než člověk. 
Chtěla jsem napsat pořádnou recenzi, jenže než jsem se k tomu dostala, měla jsem plnou hlavu jiných příběhů. John Green možná opravdu tahá z klobouku, když vytváří jednotlivé postavy a přisuzuje jim vlastnosti a záliby. Například Quentinův kamarád, jehož rodiče vlastní největší sbírku černých Santů. Moc se mi líbilo, jak Quentin hledá sám sebe v jiných lidech, jak má špatně seřazené priority. Protože přesně taková jsem já. A nejlepší knihy jsou takové, ve kterých se dokážete najít. Pro mě jsou Papírová města zatím to nejlepší, co John Green napsal. Těším se na filmovou adaptaci této knihy, protože věřím, že bude podobně povedená jako filmové zpracování Hvězdy nám nepřály!
HODNOCENÍ: 5/5

3 komentáře:

  1. Jablečný koláč jsem nečetla a nejspíš ani nebudu, ale nikdy neříkej nikdy, že? :) Papírová města mám přečtené a líbily se moc, určitě jsem je nečetla naposledy.

    OdpovědětVymazat
  2. Obě knihy mám hrozně moc ráda. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Jablečný koláč jsem nečetla, ale když jsem jej spatřila v knihkupectví, žasla jsem nad jeho minimální tloušťkou i celkovou velikostí. Však doufám, že si jej rychle přečtu :)
    A Papírová města se mi moc líbila , již teď se těším až budu most porovnat knihu s filmem :)

    OdpovědětVymazat

Těším se na váš komentář! :)