čtvrtek 30. července 2015

PŘÍLIŠ MNOHO KATEŘIN

AUTOR: John Green
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: An Abundance of Katherines
POČET STRAN: 240

John Green nic nenapsal od roku 2012, kdy vyšly Hvězdy nám nepřály, přesto se stále těší ohromné oblibě. Podle jeho knih už byly natočeny dva filmy (Papírová města právě běží v kinech!) a třetí se chystá. Jako spisovatel je trochu přeceňován, přesto musím přiznat, že psát umí. A rozhodně bych se nezlobila, kdyby brzy napsal něco nového. 

Sedmnáctiletý Colin miluje přesmyčky a Kateřiny. Od dětství je považován za mimořádně chytré dítě, ale není génius, což mu život značně ztěžuje. Má jediného kamaráda, v hlavě spoustu informací, které ostatní nezajímají, a donedávna ještě Kateřinu XIX. Z rozchodu s ní je Colin zničený, ale vydává se na road trip se svým kamarádem Hassanem, kde se snaží najít sám sebe a rovnici, která by definovala jeho vztahy.

Road trip hodně rychle končí tím, že se oba kamarádi utáboří na jednom místě. Když se totiž jedou podívat na hrob arcivévody Františka Ferdinanda, jehož smrt se stala záminkou pro rozpoutání první světové války, potkají Lindsey Lee Welsovou a její matku, která jim okamžitě nabídne práci a bydlení v jejím Růžovém sídle. 

zdroj
Colin chodil s devatenácti Kateřinami. Jména všech se musela psát stejně. Žádná Kate, Kat nebo Cathy. Všechny se jmenovaly Katherina, tedy Kateřina. Zní to zajímavě, ale přijde mi to poněkud nepravděpodobné. Kdo si vybírá přítelkyni na základě jména? Colin rád dělá z Kateřin něco, co ve skutečnosti nejsou. Podobně jako to měl Quentin s Margo v knize Papírová města.

Od Johna Greena jsem přečetla vše, co zatím napsal sám. A nemohla jsem si nevšimnout prvků, které se v jeho knihách neustále objevují a opakují. Jedním z nich je hledání něčeho. Nejenže má Hledání Aljašky hledání přímo v názvu, uvnitř se pak hledá velké možná. Quentin z Papírových měst hledá Margo. V Kateřinách se snaží Colin najít Teorém, jímž by dokázal předpovědět všechny vztahy s Kateřinami.

Není to jen hledání, co mají knihy společné. Všechny jsou také neuvěřitelně čtivé. Když jsem knihu na konci zaklapla, zjistila jsem, že příběh zas tak úžasný nebyl, ale díky stylu napsání se četl sám. Za to samozřejmě můžeme poděkovat i překladatelce. Veronika Volhejnová se statečně poprala se všemi přesmyčkami a vysvětlováním matematiky. Za to ji patří velký obdiv, protože já o matematice vím jen to, že ji nesnáším. Vadit by mohlo snad pouze slovo kua, které se v příběhu vyskytuje opravdu hodně. Hrdinové slovo používají z určitého důvodu, přesto mě to pokaždé praštilo do očí.

„Proč kurva ty a Hassan pořád říkáte kua?“

zdroj
Příliš mnoho Kateřin je napsáno ve třetí osobě. Colin je totiž tak moc chytrý, že vyprávění v první osobě by čtenáři nedávalo žádný smysl. Colina často nechápou ani postavy v samotném příběhu. Hlavní hrdina hodně (rychle) čte, umí plynule několik jazyků a navíc se snaží přijít na novou matematickou rovnici. A také v jednom kuse skáče od jednoho ke druhému.

Matiku normálně nenávidím a Příliš mnoho Kateřin ukazuje, že může být krásná. Měla bych tu knihu nenávidět! Přestože má hlavní hrdina existenciální krizi a prožívá spoustu nepravděpodobných věcí, jde vlastně o milý příběh. Za pár dní vám asi z hlavy uteče nebo splyne s Papírovými městy a Hledáním Aljašky, ale při jeho čtení vám bude vážně dobře.  

8 komentářů:

  1. Pěkná recenze :) Pořád jsem přemýšlela, s čím dát Greenovi ještě jednu šanci (Aljaška se mi moc nelíbila) a nakonec půjdu do Kateřin. Snad mě mile překvapí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem také po přečtení Aljašky váhala, ale Papírová města se mi nakonec moc líbila a přesvědčila mě v tom, že budu v Greenovi pokračovat. Snad se ti budou Kateřiny líbit :)

      Vymazat
  2. Knihy Johna Greena mám ráda a tak doufám, ze se mi budou líbit i Kateřiny :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud se ti líbila Papírová města a Hledání Aljašky, tak si myslím, že tě Kateřiny nezklamou :)

      Vymazat
  3. Já nějak nevím. Johna Greena mám hrozně ráda jako člověka, ale jeho knihy mě nějak extra nenadchly. Na Kateřiny jsem četla spoustu dobrých ohlasů, ale i tak mám pocit, že je nejspíš nakonec číst nebudu. Raději si udělám maraton videí vlogbrothers :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také ho mám raději jako vlivného člověka než jako spisovatele, takže naprosto chápu, že Kateřiny nejspíš číst nebudeš :)

      Vymazat
  4. Asi na tom Greenovi fakt něco bude i když moje krevní skupina to zrovna není :) Moc hezká recenze ♥

    OdpovědětVymazat

Těším se na váš komentář! :)