neděle 8. listopadu 2015

JSOU SVĚTLA, KTERÁ NEVIDÍME, DOBRÝ PROTI SEVERÁKU | NEZRECENZOVANÉ KNIHY

JSOU SVĚTLA, KTERÁ NEVIDÍME
Kniha, která získala Pulitzerovu cenu za rok 2015 a několikrát i označení Nejlepší kniha roku 2014. Tak proč jsem čekala něco lepšího? V zahraničí si příběh Anthonyho Doerra všichni chválili, nádherná obálka a slepá hlavní hrdinka slibovaly něco velkého. Ale to se nekonalo. 
Příběh z druhé světové války sleduje čtenář dvěma pohledy. Mladičká Marie-Laure v dětství oslepla a od té doby je odkázána na ostatní smysly a svého milujícího tatínka. Když je Paříž obsazena Němci, Marie se svým otcem musí uprchnout a žít u strýce. A pak je tu sirotek Werner. Německý chlapec bez budoucnosti, ale s velkým zájmem pro techniku, díky čemuž se dostává do nacistické elitní školy, kde bojuje s tím, čemu věří, a tím, co do něho vtloukají. V rozbouřené Evropě pak během války hledá odbojáře a brzy se setká také s Marie-Laure.

Krátké kapitoly se střídají mezi hlavními postavami, skáčou také v čase. Autor prý psal příběh deset let a to evidentně z toho důvodu, že neměl žádné nápady. Přestože v pozadí zuří válka, příběh stojí na místě, postavy dělají dokola to samé a skoro vůbec se nevyvíjejí, přestože jde o děti, které mají celý život před sebou. Slepota Marie-Laure by podle mě měla mít větší vliv na její kapitoly, ale já místy na její postižení zapomínala, což mě mrzelo, protože po knize jsem sáhla především kvůli takové netypické vlastnosti hlavní hrdinky. 
Největší slabina jinak promyšleného příběhu se skrývá v nedostatku akce. To, co zřejmě mělo být akční a psychicky náročné pro Marie a Wernera, bylo pro mě nudné, protože jsem s postavami nedokázala soucítit. Spousta věcí byla popsána tak nepřesvědčivě, skoro až s hranými emocemi. 
Přes všechny nedostatky se pětisetstránková kniha četla skoro sama. Možná z toho důvodu, že jsem očekávala, kdy se konečně stane něco velkého. Průměrný příběh v sobě skrýval tolik potenciálu, jenže Anthony Doerr ho prostě nedokázal využít.  
HODNOCENÍ: 3/5

DOBRÝ PROTI SEVERÁKU
Nepamatuji si, kdo mi doporučil Dobrý proti severáku od Daniela Glattauera, ani proč jsem se rozhodla si knihu přečíst, ale vím, že času stráveného čtením nelituji.
Emmi Rothnerová se přes email snaží odhlásit předplatné časopis Like, jenže díky překlepu dostane její email Leo Leike. Ten ji sice na její omyl upozorní, Emmi mu však dál píše, a tak začíná rozhovor mezi dvěma neznámými lidmi, který časem přeroste v intimní konverzace.

Nikdy jsem si romány v dopisech a emailech zvlášť neužívala. Chybí mi popisy, které většinou dokáží navodit tu správnou atmosféru a přiblíží místo, kde se příběh odehrává. Chybí mi konkrétní situace, ve kterých se hrdinové vyvíjejí.... Dobrý proti severáku však v emailech dokáže v pár větách ukázat hlubokou charakteristiku obou hlavních postav. Leo i Emmi se mi po pár stránkách zarývají do srdce hlouběji, než Werner a Marie (z předchozí recenze) po pěti stech stránkách. Ano, jde o poměrně jednoduché povídání o lásce a o tom, jak preferujeme pohodlí, ale v tomto případě jde o originální a citlivý příběh protkaný vtipem. 
První díl jsem přečetla jedním dechem a asi bych se zbláznila, kdybych neměla po ruce i pokračování s názvem Každá sedmá vlna. Druhý díl pokračuje ve stejném duchu jako Dobrý proti severáku, ale myslím si, že autor se zhruba od poloviny zbytečně opakoval a poněkud otravně příběh natahoval. Tak jako tak jsem se zamilovala, protože to bylo sladké, ale ne přeslazené. 
HODNOCENÍ: 4/5

13 komentářů:

  1. Panečku! První recenze, která nedává 5/5 knize Jsou světla, která nevidíme. Jsem ráda za Tvůj názor :). Knihu jsem nečetla a asi se na ni ani nechystám :).

    A Dobrý proti severáku bych si moc chtěla přečíst! :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Vy mě všichni nervujete, s tím zklamáním ze Světel! Mám je koupené a těším se na ně už bůhvíjak dlouho a teď všichni píšou, že to stojí za starou belu...
    Dobrý proti severáku je senzační a já jsem se na chvíli zbláznila, protože když jsem to kdysi četla, neměla jsem k dispozici druhý díl :D :D Ale brzy jsem to napravila. Je fakt, že pokračování je trochu slabší, ale stejně mi ty knížky přišly geniální a strašně se mi líbily :)
    Prima minirecenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem se na ně taky strašně těšila, hned jsem si je běžela koupit... a pak zklamání :(

      Vymazat
  3. veľmi som váhala, či si all the light we cannot see mám kúpiť ale potom som si to rozmyslela, ani vlastne neviem prečo, možno som nemala chuť práve na tú slepú hrdinku. ale ako píšeš, tak asi som urobila dobre :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jako za přečtení nic nedáš (kromě času) (a peněz, pokud si knihu koupíš), ale je tu tolik jiných, lepších příběhů, které stojí za to...

      Vymazat
  4. Vůbec nevím, co čekat od r. Jsou světla, která nevidíme. Nicméně doporučila mi ji kamarádka, která má hodně podobný literární vkus, takže se těším. A Dobrý proti severáku zatím číst nebudu, ale zajdu si na projekt scénického čtení v podání partičky Lukáše Hejlíka. Už jsem viděla jejich "Bernadettu" a moc se mi to líbilo.
    Takže si tuto recenzi přečtu, až budu mít vše za sebou :) Ráda si přečtu i negativní názor :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za tip na scénické čtení!!! :)

      Vymazat
  5. Neznáte Listování? Jsou výborní :) Až se přiblíží Vašemu bydlišti, tak se určitě zúčastněte. Jsou poměrně hodně akční, takže objíždějí celou republiku :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Neznám, ale koukala jsem do programu a budou i v Olomouci, kde momentálně trávím život, takže si možná udělám čas :)

      Vymazat
  6. Och. Konečně někdo, komu se Jsou světla, která nevidíme taky nelíbilo. S knihou jsem měla úplně stejný problém jako ty. V závěru jsem byla tak naštvaná, že jsem tomu dala jen 1 hvězdu. Fakt strašné zklamání. :(
    No jinak Dobrý proti severáku je fakt úžasné. Je pravda, že druhý díl je vážně o něco slabší, ale i tak se mi to moc líbilo. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aj, až takhle jo? :D Mně to přišlo jako takový slabší průměr no, rozhodně jsem od toho měla moc velká očekávání. Ale jsem ráda, že nejsem jediná, komu se to nelíbilo a kdo v tom neviděl něco hlubokého (protože tam nic hlubokého není).

      Vymazat
  7. Světla, která nevidíme bych si také chtěla přečíst, ale teď po tvé recenzi se bojím, abych nebyla zklamaná... každopádně si to přečtu, nebudu se tomu vyhýbat obloukem, ráda bych si na to později udělala svůj názor - ale třeba si ji nekoupím, ale pouze půjčím z knihovny. :)

    O knize Dobrý proti severáku jsem ještě neslyšela, ale z tvé minirecenze to zní dobře, možná bych se po knize časem mohla podívat. :) (Říkám časem, protože teď se mi tu zase nakupilo tolik knih, že nevím, jak to všechno přečtu. :D Nebo takhle - jak to skloubím se školou...)

    OdpovědětVymazat
  8. Světla mám zrovna rozečtena, tak jsem zvědavá, co na ně řeknu :) Zatím jsem četla samé nadšené ohlasy a tvá střízlivá reakce trochu zmírnila má přehnaná očekávání - za což jsem ti vděčná.

    OdpovědětVymazat

Těším se na váš komentář! :)