sobota 21. listopadu 2015

KRYCÍ JMÉNO VERITY*

AUTOR: Elizabeth Wein
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Code Name Verity
SÉRIE: Krycí jméno Verity
DÍL: 1/2
POČET STRAN: 352

Krycí jméno Verity, young adultka z prostředí druhé světové války, která si na Goodreads své hodnocení udržuje na čtyřech hvězdičkách. Téma druhé světové války mě už od Zlodějky knih strašně baví, proto vždycky ráda dám šanci románům z tohoto historického období. A Verity mi rozhodně nemohla uniknout...

Když britskou tajnou agentku Verity chytí nacisté na nepřátelském území, dají ji na výběr: buď ji krutě popraví, nebo jim špiónka vyzradí vše, co ví o své misi a válečné politice své země, čímž si prodlouží život o několik dní. Verity se rozhodne říct jim pravdu. Dostane hromadu papírů a dva týdny na to, aby napsala svůj příběh.

Příběh, který Verity pomalu odkrývá, se ve skutečnosti soustředí na mladou pilotku Maddie. Ta možná není dokonalou lhářkou, ani není odvážná jako její přítelkyně Verity, neumí vzdorovat a být drzá, nicméně její cílevědomost je tím, co ji dostane na pozici nejlepší pilotky. A pilotek v tomhle příběhu opravdu tolik nevystupuje. Elizabeth Wein podařeně posouvá postavení ženy a ukazuje, že i žena může vykonávat mužské povolání a být důležitou součástí ve válce.

I na prahu smrti si Verity zachovává svůj vtip a nadhled, suchým humorem dokáže zlehčit i tu nejvážnější situaci. Životní optimismus a radost z ní po zatčení sice rychle vyprchá, nicméně svou vzdělanost a sečtělost si zanechává až do konce. Není divu, že někdo tak inteligentní se stal tajným agentem a tím nejlepším lhářem. 

zdroj
Verity věnuje rozsáhlé části také událostem, které se jí dějí ve vazbě. Není příliš pravděpodobné, že by nacisti uvězněné dívce skutečně dovolili ztrácet drahocenný čas a papír popisky toho, jak krutě se k ní chovají. Jenže kniha by bez těchto pasáží nefungovala, nebyla by vůbec srozumitelná, nedokázala by hrát na city, a proto je nutné tuhle těžko uvěřitelnou drobnost přehlédnout. 

„Téměř za každým detailem nebo každou epizodou v knize je podobný skutečný příběh,“ píše autorka ve svém konečném hlášení. A to je na Krycím jménu Verity úžasné. Detailní zkoumání historického období autorka rozhodně nezanedbala a přestože si hromadu prvků vymyslela, dokázala je udržet na hranici uvěřitelnosti. Problém vidím v samotném příběhu – žádný tam není. Chybí mi pořádná zápletka a pointa, která by mi vyrazila dech. 

Přestože se Krycí jméno Verity četlo téměř samo, odkládala jsem ho poněkud zklamaná. Vyprávění o hlubokém přátelství je sice krásné, ale naprosto obyčejné. Ovšem pokud chcete silné hlavní hrdinky, které jsou odkázány samy na sebe a ne na mužské protějšky, pak je tohle kniha pro vás. Znovu už bych po knize asi nesáhla, ale času stráveného nad ní rozhodně nelituji, protože to bylo něco jiného a nového, s čím jsem se ještě nesetkala.

* Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji nakladatelství Albatros Media

3 komentáře:

  1. Na tuhle knihu teď narážím všude, takže asi je to jakési znamení, že si ji mám přečíst :-D.
    Trochu mě zarazil hned začátek. Nechápu, proč si vybrala tu druhou možnost. Tak stejně by ji popravili, ne? Přijde mi to fakt divné, většinou to v historii bylo tak, že zadržení radši zemřeli, než aby něco vyzradili. Pochopila jsme to tak, že oni ji nakonec stejně zabili. Takže pro mě absolutně nepochopitelné :-D.
    Vyprávění o hlubokém přátelství je sice krásné, ale naprosto obyčejné. Tak tahle věta mě pobavila :-D. Já mám třeba takové příběhy ráda. Právě na těch obyčejných věcech je vždy něco neobyčejného :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak třeba Verity nakonec nezabijí, když je to historická fikce ;)
      Jako samotné vyprávění o přátelství se mi líbí, jenže už tolik se mi nelíbí fakt, že kdyby to nebylo zasazené do období druhé světové, naprosto nikoho by tohle přátelství neoslnilo :D

      Vymazat
  2. Mě kniha docela bavila :) Samozřejmě spousta prvků byla nereálná a těžko uvěřitelná. Ale konstrukce samotného děje mi přišla dobrá. Líbil se mi hlavně vynikající konec. Zase vymýšlet nějaké akční zápletky, to by pro mě ubralo knize na kouzlu.
    Pěkná recenze.

    OdpovědětVymazat

Těším se na váš komentář! :)